maanantai 29. huhtikuuta 2013

Madmuseums

Kimmo Levä listaa Madventures-sarjan seikkailijoiden menestyksen taustatekijät. Samoja ohjeita voi hyödyntää myös museoissa.

Culture Finland -hankkeen päätösseminaaria vietettiin hienoissa puitteissa ja laadukkaalla ohjelmalla Musiikkitalossa Helsingissä 9.4.2013. Tilaisuuteen toi sopivaa virallisuutta se, että hankkeen loppuraportti luovutettiin kulttuuriministeri Paavo Arhinmäelle. Raportti on luettavissa opetus- ja kulttuuriministeriön verkkosivuilla.

Tilaisuudessa esiintyivät myös kaverukset Riku Rantala ja Tuomas ”Tunna” Milonoff. Heidän tuottamansa seikkailusarja ”Madventures” on ollut huikea menestys. TV-sarjaan on ostettu esitysoikeudet suurin piirtein kaikkiin maihin, mukaan lukien Pohjois-Korea. Ruotsiin ohjelma ei sen sijaan ole päätynyt, minkä voinee tulkita siten, että Madventuresin idea on ollut kadehdittavan hyvä.

Menestymisensä tekijöiksi he kertoivat kattavan listan:
  1. 4I: Intohimo (haluatko tehdä tätä hommaa), intensiteetti (pitää takoa, kun rauta on kuumaa), intuitio (sisäinen, mutta monipuolisen arviointiin perustuva tieto siitä, että tämä on hyvä juttu) ja itseensä uskominen (tavoitteet riittävän suuria).
  2. Positiivinen suhtautuminen
  3. Uskottavuus ja aitous
  4. Kansainvälisen tason tinkimätön laatu (mahdollista myös pienellä budjetilla)
  5. Oikea ajoitus: ensimmäisten joukossa hyödyntämässä uutta teknologiaa ja trendejä
  6. Brändi ja bändi (sisällön oltava ykkönen ja siitä on kaikkien pidettävä kiinni)
  7. Aistit herkkinä (lähelle ei aina näe, joten kannattaa kysellä mitä meiltä oikeastaan halutaan ja mikä kiinnostaa)
  8. Itsensä likoon laittaminen (rohkeasti epämukavuusalueelle eli uuteen kiinni, vaikka se pelottaa ja riski epäonnistumiseen on ilmeinen – useimmiten se kuitenkin kannattaa)
Rantala esitteli tilaisuudessa Madventures-sarjan jaksoja, joissa he ovat olleet tekemisissä ihmissyöjien, mafiosojen ja pilvenpiirtäjistä laittomasti hyppivien porukoiden kanssa. Lisäksi he ovat laittaneet kroppansa peliin esimerkiksi sushipöytänä. Esittelystä ja videopätkistä oli helppo aistia, että Madventures-parivaljakko elää kuten opettaa. Epämukavuusalueella ollaan kauhuksi asti.

Museoiden sisällöntuottajien, kehittäjien ja johtajien on myös entistä useammin otettava askel epämukavuusalueelle: kokeiltava uutta, kohdattava uusia ihmisiä ja toimintakulttuureita. Meidän ei sentään tarvitse saada otetta ihmissyöjäheimosta. Sen sijaan pientä kauhua ja kämmenten hikoilua seuraa jo siitä, että päätämme ottaa ensimmäisen yhteyden uusiin asiakkaisiin ja kumppaneihin tai tarjoamme toimittajille juttua kirjoitettavaksi. Uuden kokeilu kuitenkin kannattaa – emme tule syödyksi ja olemme vähintään yhtä kokemusta ja tarinaa rikkaampia.

Minä päätän, että ennen perjantaita 3.5.2013 olen ottanut yhteyttä yhteen uuteen Miljoona uutta kävijää -ohjelman potentiaaliseen rahoittajaan. Tavoitteena on päästä esittelemään ohjelmaan hyvin soveltuvaa miljoonan euron kumppanuuspakettia. Katsotaan, tulenko syödyksi. Mikä on sinun seikkailusi tällä viikolla?

Kimmo Levä
Kirjoittaja on Suomen museoliiton pääsihteeri

Seminaarin aineistot ovat luettavissa osoitteessa:
http://www.maaseutupolitiikka.fi/teemaryhmat/kulttuuri/kulttuurimatkailufoorumi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti