tiistai 18. elokuuta 2015

Museot hyvällä asialla

Kissat kiittävät! Kuva: Riikka Harjula / Oulun museo- ja tiedekeskus Luuppi

 

Museoiden hyväntekeväisyystempauksilla tavoitellaan uusia yleisöjä ja positiivista museomielikuvaa.


Hyväntekeväisyys ja markkinointi eivät ensimmäisellä ajatuksella tahdo sopia yhteen. Markkinointi on kaupallista kun taas hyväntekeväisyys perustuu vapaaehtoisuuteen ja maksuttomuuteen. Uusimmat markkinointitrendit kuitenkin kertovat, että ihmiset ovat valmiita toimimaan tärkeäksi koetun asian puolesta, vaikka taustalla olisi myynnin tai tunnettuuden lisääminen. Englanniksi puhutaan cause marketingista.

”Nykyään ihmiset haluavat osallistua itse”, sanoo Oulun museo- ja tiedekeskus Luupin sosiaalisen median asiantuntija Riikka Harjula. ”Museovieras saa tunteen, että on mukana hyvän asian edistämisessä. Parhaimmillaan onnistunut kampanja herättää tunteita.”

Oulun taidemuseossa hyväntekeväisyyttä käytettiin viestintäkampanjan tukena viime
vuoden vaihteessa. Kohteeksi valittiin sijaiskodeissa elävät kissat ja yhteistyökumppaniksi paikallinen eläinsuojeluyhdistys. Joulun välipäivinä Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat –nykytaidenäyttelyyn pääsi ilmaiseksi sisään, jos mukanaan toi kissanruokaa tai -tarvikkeita.

Kampanja huomattiin laajasti valtakunnallisissa tiedotusvälineissä ja se levisi nopeasti sosiaalisessa mediassa. Viraalimarkkinointi perustuu siihen, että ihmiset kertovat asioista toinen toisilleen ja osallistuvat omalta osaltaan tuotteen tai palvelun markkinointiin. Verkossa puskaradio toimii nopeasti ja tehokkaasti.

”Yleisöltä saatu palaute oli pelkästään myönteistä”, Harjula kertoo. ”Monet toivoivat samankaltaista toimintaa myös omalle paikkakunnalle.”

Kampanja oli onnistunut myös eläinsuojeluyhdistyksen näkökulmasta. Puolentoista viikon aikana museoon kertyi lähes 1000 kiloa kissanruokaa ja yli 300 hoitotarviketta. Rahaa lahjoitettiin 1700 euroa.


Lahjoitukset kerättiin museon aulaan. Kuva: Marjatta Savolainen / Oulun museo- ja tiedekeskus Luuppi

Tänä vuonna monet museot järjestävät tempauksia Nenäpäivä-säätiön kampanjassa, jossa kerätään varoja kehitysmaiden lapsien hyvinvoinnin edistämiseksi. Hyvän tarkoituksen lisäksi museot toivovat, että kampanjat edistävät positiivista museomielikuvaa.

”Kaikki valtakunnalliset kampanjat toimivat hyvin, sillä yhteistyössä saamme enemmän näkyvyyttä museoille”, sanoo Postimuseon tiedotus- ja markkinointivastaava Helena Pärssinen.

Tampereella sijaitsevan Postimuseon henkilökunta aikoo jalkautua kaupungille lipaskerääjiksi postifröökynän asuissa. Suunnitelmissa on myös nenähenkisiä satuesityksiä yhteistyössä Pyynikin kesäteatterin kanssa.

”Totta kai myös positiivinen näkyvyys kiinnostaa”, Pärssinen sanoo. ”Näkyvyyttä voi saada esimerkiksi paikallisten julkisuuden henkilöiden kautta. Me haluaisimme Tampereen pormestarin yhdeksi postifröökynäksi ja lipaskerääjäksi.”

Myös Porissa Luontotalo Arkissa Nenäpäivän suunnitelmat ovat pitkällä. Museo aikoo järjestää koko päivän tapahtuman ympäristöteeman liittyen. Luontotalossa voi otattaa itsestään valokuvan punaisen nenän ja jonkin eläimen kanssa maksua vastaan. Tietovisassa väärästä vastauksesta voi lahjoittaa pienen summan keräykseen.

Porissa Nenäpäivä huipentuu maailman halvimpaan kynttiläillalliseen, jonka tuotto lahjoitetaan keräykseen. Mukaan on saatu paikallisia sponsoreita, jolloin illallisen raaka-ainekustannukset jäävät pieneksi ja osallistumisen kynnys matalaksi.

”Ruoka on aina ajankohtaista ja se kiinnostaa ihmisiä. Samaan yhteyteen on helppo järjestää aiheeseen sopivaa yhteistä tekemistä” luontotalon asiakaspalveluassistentti Martti Koski kertoo.

Koski toivoo, että museon koko henkilökunta innostuu Nenäpäivän teemasta. Oulun taidemuseossa henkilökuntaa ei tarvinnut houkutella osallistumaan kissanruokakampanjaan. Yhteistyö myös eläinsuojeluyhdistyksen kanssa oli mutkatonta.

”Museon henkilökuntaan kuuluu paljon eläinrakkaita ja idea syntyi heidän keskuudessaan. Henkilökunnan oma innostus ja sitoutuminen olikin kampanjan onnistumisen kannalta erittäin tärkeää”, Harjula sanoo. Myös Nenäpäivän yksi tavoite on tuoda iloa kampanjaan osallistuviin työyhteisöihin.

Nenäpäivä järjestetään 6. marraskuuta. Loppusyksy ei perinteisesti ole suosituin ajankohta vierailla museoissa. Tapahtumatuotannolla sesonkia voidaan pidentää ja saada paikalle myös ihmisiä, jotka eivät aiemmin ole vierailleet museoissa.

”Odotan, että paikalle tulee myös ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin huomanneet Arkin olemassaoloa”, Koski sanoo. Oulun taidemuseon kävijämäärät olivat kissanruokakampanjan aikaan ajankohtaan nähden poikkeuksellisen suuria. Samalla loppuvaiheessa oleva näyttely nousi uudelleen huomion keskipisteeksi. 

Hyväntekeväisyyskampanjat eivät kuitenkaan ole vain markkinointia ja positiivisen museokuvan luomista. ”Hyväntekeväisyys sopii hyvin museoiden humaaniin arvomaailmaan. Pohjimmiltaan kyse on myös säilyttämisestä”, Koski sanoo.

Viisi vinkkiä hyväntekeväisyyskampanjaan osallistuvalle museolle

  1. Mieti, mikä teema sopisi omaan museoosi tai siellä esillä olevaan näyttelyyn.
  2. Etsi sopiva yhteiskumppani. Hyväntekeväisyysjärjestöt ovat usein kiinnostuneita erilaisista yhteistyöprojekteista. Myös paikalliset yritykset saattavat innostua.
  3. Ota mukaan koko työyhteisö. Kampanjan onnistuminen on pitkälti kiinni siitä, että henkilökunta kokee teeman omakseen.
  4. Olisiko paikkakunnalla sopiva tunnettu henkilö, joka voisi toimia kampanjan kasvona?
  5. Muista kertoa myös kampanjan tuloksista. Yleisö haluaa kuulla, minkälainen merkitys kampanjalla oli. Parhaimmillaan myös tulokset poikivat uuden uutisen.

Museoliitto haastaa kaikki Suomen museot mukaan toteuttamaan Nenäpäivän ohjelmaa! 


Tuuli Rajavuori
Kirjoittaja työskentelee viestintäpäällikkönä Suomen museoliitossa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti