perjantai 8. toukokuuta 2015

Brylcreemiä tukkaan ja vettä myllyyn!


Kuva: Helsingin kaupunginmuseo

 

Neliosainen blogisarja esittelee Vuoden museoviestintäteko -palkinnon finalistit. Toisena vuorossa on Helsingin kaupunginmuseo.

 

”Viraalimarkkinoinnin kannalta paras tuote on kiinnostava ja kilpailijoistaan erottuva. Markkinointiviestin tulee olla omaperäinen ja sen tulee sisältää jotain aikaisemmin näkemätöntä. Omaperäiseksi viestin tekee esimerkiksi hauskuus, ravisuttelu, uusi idea tai ristiriita tilanteen ja sen kontekstin kanssa.”
-Wikipedia



Kun kuulimme Vuoden viestintäteko -palkinnosta, oli itsestään selvää että kaupunginmuseo olisi mukana. Onhan ensimmäistä kertaa jaettava palkinto historiallinen tapaus ja myös tärkeä viesti siitä, että museoissa tarvitaan ja arvostetaan yhä monipuolisempaa osaamista.

Kysymys siitä, millä viestintäteolla olisimme mukana ei myöskään tuottanut turhaa päänvaivaa; olihan meillä kaupunginmuseon kaikkien aikojen suosituin näyttely juuri saatu päätökseen. 50-luvun valokuvia esittelevä Rasvaletti-näyttely oli saatu lentoon paitsi houkuttelevalla sisällöllä, myös onnistuneella markkinoinnilla ja viestinnällä. Viestinnällisiä tekoja oli tietenkin lukuisia, mutta koska kilpailussa peräänkuulutettiin positiivisesti erottuvaa tekoa, päätimme unohtaa perinteisemmät keinot ja keskittyä Rasvaletti-kampaamoon ja sen avulla toteutettuun viraalimarkkinointiin.

Viestinnän aloitteesta toteutettu kampaamo, oli luonteva jatke nostalgiantäyteiselle valokuvanäyttelylle. 50-luvun kampaamoksi sisustettu huone kampaamotuoleineen, hiuskiinnepulloineen ja Brylcreem-rasvoineen, nousi nopeasti asiakkaiden suosikiksi. Kaikkea sai koskea ja kokeilla, joten kyseessä oli todellinen aikamatka menneen ajan kampaussalonkiin.

Kuva: Helsingin kaupunginmuseo
Kun sitten päätimme syventää kampaamokokemusta palkkaamalla sinne oikeat kampaajat, tiesimme että saisimme vielä lisää vettä myllyyn. Kukapa ei haluaisi jakaa kokemustaan upeasta kampauksesta, joka näppärästi loihdittiin näyttelykäynnin yhteydessä? Samalla saattoi kuulla kampaajan omakohtaisia tarinoita siitä, miten 50-luvulla hiuskiinteen sijaan kutrit laitettiin ojennukseen oluella. Kampaajarekrytointia varten luodut nostalgiaa henkivät ilmoitukset Helsingin Sanomien työpaikkaosiossa oli paitsi rekrytointia, ensisijaisesti näyttelyn viestintää.


Kuva: Helsingin kaupunginmuseo

Myös digitaalinen puskaradio saatiin vauhtiin ja kuvia banaaninutturoista ja vauhdikkaista vooguista jaettiin ahkerasti Facebookissa, Instagramissa ja Pinterestissä. Kampaamo ja näyttely nousivat myös usean suositun blogin hehkuttamiksi aiheiksi.


Kuva: Helsingin kaupunginmuseo

Onnistuimmeko viraalitavoitteessamme? Rasvaletti-näyttely teki 107 521 kävijällään museon kaikkien aikojen ennätyksen ja kyselymme mukaan 33% kävijöistä oli saanut tiedon näyttelystä sukulaiselta tai ystävältä.

”Kiitos hienosta toiminnasta. Toivottavasti sama jatkuu vielä pitkään. Olen kertonut ilmaisista näyttelyistänne ystävilleni ja blogissani lukijoille. Mikään ei ole niin hienoa, kuin asiat joita voi jakaa (myös ilman vastiketta).” -asiakaspalaute

Walt Disneyn sanoin: “Do what you do so well that they will want to see it again and bring
their friends”
.
Propagandamaisteri Tove Vesterbacka
Kirjoittaja vastaa vuonna 2016 avattavan uuden Helsingin kaupunginmuseon
markkinoinnista ja viestinnästä.

Vuoden museoviestintäteko -kilpailun voittaja julkistetaan Museopäivillä 19.5.2015.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti