Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä tarttuu
ajankohtaiseen aiheeseen kirjoittaessaan valtionosuusuudistuksesta. Mistä on
kyse ja mitä Museoliitto tahtoisi opetus- ja kulttuuriministeriön ottavan
huomioon uudistusta työstäessään?
Opetus- ja kulttuuriministeriö ponkaisi pari viikkoa sitten
näyttäväsi liikkeelle kulttuurin valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen
tähtäävän kehitystyön, jota on valmisteltu ministeriön sisäisenä työnä jo
vähintään koko tämän vuoden. Valtionosuusuudistus – kotoisammin VOS-uudistus –
kiinnostaa kulttuurialaa syystäkin, ja tilaisuuteen varattu Säätytalo oli
täynnä museoiden, teattereiden ja orkestereiden edustajia.
Osa paikalle tulleista kaiketi odotti kritiikin peitset
teroitettuna, että voisi ampua alas ministeriön esitykset uudistamisen
linjauksista. Tälle porukalle oli pettymys, että Sitran vetämä tilaisuus
keskittyi kuvaamaan uudistusta hyvinkin pitkällä aikajänteellä. Pettymys
tilaisuuden sisällöstä oli äänekästä, mutta onneksi vähäistä. Keskusteluosuuksissa
nykyjärjestelmän kriitikotkin saivat tai ehkä oikeammin ottivat tilaisuutensa
todeta, että nykyinen malli on huono.
Koko uudistus on lähtenyt liikkeelle siitä yksinkertaisesta ajatuksesta, että VOS-järjestelmä
on uudistettava. Tavoitteena on nykyistä kannustavampi ja joustavampi järjestelmä.
Jäykkänä ja kannustamattomana tämän hetken järjestelmä näyttäytyy erityisesti
niille, jotka nyt jäävät järjestelmän ulkopuolelle tai tuntevat saavansa
ansaitsemaansa vähemmän rahaa.
Onnetonta koko uudistamisessa on tähän asti ollut se, että
kukaan ei ole antanut vastausta seuraavaan kysymykseen: Miksi järjestelmä
pitäisi olla joustavampi ja kannustavampi? Samalla jää vastaamatta, mitkä
vaikutukset nykyisellä järjestelmällä jäävät saavuttamatta tai mitä vaikutuksia
uudella järjestelmällä pitäisi saada aikaan?
Nyt tilanne näyttää siltä, että järjestelmä halutaan uusia
sen vuoksi, että jotkut äänekkäät ovat jääneet ilman rahaa. Tällainen syy on
kestämätön. Järjestelmä, joka toimisi siten, että jokainen tuntee saavansa
ansioidensa mukaan, on utopia. Siihen ei päästä edes megatrendit tuntevan
Sitran johdolla.
Kaiken uudistamisen perussääntönä on tuttu sanonta: ”If it
ain’t broke, don’t fix it”. Kulttuurin etujärjestöt, Suomen museoliitto niiden
mukana, ovat olleet vahvasti sitä
mieltä, että VOS-uudistaminen nojaa tähän periaatteeseen. Kukaan ei olisi
nostamassa VOS-uudistusta esiin, jos nykyisen järjestelmän ylläpitoon olisi
riittävästi rahaa. Järjestelmä sinällään toimii, mutta meillä ei ole nykyresursoinnilla
varaa sitä toteuttaa. Museoalalla rahoitusta tarvittaisiin reilut 10 miljoonaa
euroa eli noin 30% lisää nykyiseen summaan.
Kun tilanne on se, että järjestelmä on sinällään toimiva, mutta
siihen ei ole varaa, meidän on joko otettava lähtökohdaksi 1) kustannusten
laskeminen tai 2) resurssien kasvattaminen. Suomen museoliitto on
kannanotossaan valinnut jälkimmäisen vaihtoehdon. Valinta saattaa vaikuttaa
etujärjestön tekemäksi joko itsestään selvältä tai siltä, että meiltä on mennyt
ohi tieto julkisen talouden heikosta tilasta. Jälkimmäisessä tapauksessa lisärahan
esittäminen olisikin sekä röyhkeää että absurdia.
Museoliiton näkemys lähtee vaikuttavuudesta. Nykyinen
järjestelmä on tuottanut tilanteen, jossa kulttuuripalvelut kattavat koko
Suomen, ja taloudellinen kynnys niiden käyttämiseen on matala. Vaikea
kuvitella, ettei näitä kansalaisten perusoikeuksia pidettäisi tärkeinä myös
tulevina vuosina.
Mega- ja minitrendit ovat tuoneet ja tuomassa museoille ja
muille kulttuuritoimijoille lisää tehtäviä. Meiltä odotetaan entistä enemmän panosta
taloudellisen ja henkisen hyvinvoinnin rakentamisessa ja ylläpitämisessä.
Kasvavat tuotto-odotukset eivät ole mahdollisia ilman kasvavia panostuksia.
Uutta nykytilanteessa on se, että kasvavat tuotto-odotukset
kulttuuritoimijoille tulevat pääosin perinteisen kulttuurisektorin ulkopuolelta
– elinkeino-, sosiaali-, ja opetustoimesta. Kulttuurin perusrahoitus ei ole
tarkoitettu näiden toimialojen panostuksiksi. On myös niin, että näillä
toimialoilla tuotokset edellyttävät panostuksia, joiden kokoluokka on aivan eri
kuin se, mikä kulttuuripuolella on toteutunut ja mihin on totuttu.
Kulttuuripalveluihin on panostettava lisää, jotta voimme
yhteiskuntana kohdata muuttuvan maailman. Panostukset on tehtävä julkisen
rahoituksen siiloja purkamalla. Ei liene ketään, joka uskoo, että toimivampaa
on jatkaa nykyisillä panostuksilla ja purkaa vain tehtävien väliset siilot,
vaikka tähän suuntaan olemme jo askeleita ottaneetkin.
Suomen museoliittokin on sitä mieltä, että VOS-rahoituksen
tulee olla kannustavaa. Keskustelu on kuitenkin toistaiseksi keskittynyt
siihen, että kannustettaisiin museoita ja muita kulttuuripalveluja muuttamaan
työtapoja ja sisältöjä. Tämä tie vie ja on aina vienyt umpikujaan.
Sellaista järjestelmää, joka mittaisi oikein ja
oikeudenmukaisesti määrää tai laatua suhteessa panostuksiin ja suhteessa
jokaisen museon toimintaympäristöön, ei yksinkertaisesti ole eikä tule. Meidän
on kannustettava museoiden ja kulttuuripalvelujen omistajia toiminnan
ylläpitoon ja kehittämiseen siten, että saavutetaan paikallisesti,
alueellisesti ja valtakunnallisesti parhaat tulokset.
Suomen museoliitto korostaa myös reiluutta. Ei ole mitään
syytä jättää VOS-rahoituksen ansaitsevia palveluja tuottavia toimijoita
rahoituksen ulkopuolelle.
VOS-järjestelmän kehittäminen jatkuu opetus- ja
kulttuuriministeriössä. Syksyn aikana esitykset ja ideat tuodaan eri
tilaisuuksissa keskusteltaviksi ja arvioitaviksi. Tehtävä ei epäilemättä ole
sekä poliittisen että kulttuurikentän paineen vuoksi helppo, ja toivotankin
uudistajille menestystä amerikkalaista teologia Reinhold Niebuhria mukaillen: ”Jumala
antakoon teille tyyneyttä hyväksyä ne asiat, joita ei voi muuttaa, rohkeutta
muuttaa ne asiat, jotka muuttaa voi, ja viisautta aina erottaa toisistaan nämä
kaksi”.
Kimmo Levä
Kirjoittaja on Suomen museoliiton
pääsihteeri
Kimmo on nyt aivan asian ytimessä. Tässä vaiheessa tähän ei ole mitään lisättävää.
VastaaPoista