Palvelupäällikkö Sampsa Heinonen esittelemässä Kookos-kokoelmahallintaa käyttäjätapaamisen osallistujille Palais Kulturbrauereissa, Berliinissä. Kuva / © zetcom ltd.
Kookos-tiimi osallistui viime viikolla Berliinissä zetcom
ltd:n Saksan toimiston järjestämään kansainväliseen
MuseumPlus-käyttäjätapaamiseen. Käyttäjätapaamiseen osallistui yhteensä 170 osallistujaa
12 eri maasta. Suomesta Suomen museoliiton ohella paikalla oli Museoviraston ja
Kansallisgallerian edustajia. Käyttäjätapaamisen ensimmäisenä päivänä
ohjelmassa oli esityksiä eri aiheista zetcomilta, zetcomin
yhteistyökumppaneilta ja zetcomin asiakkailta. Toisena päivänä ote oli
käytännönläheisempi: työpajoissa käsiteltiin mm. järjestelmän hallinnointia, MuseumPlus-APIn
käyttöä ja järjestelmän raportointiominaisuuksia.
Pidin itse ensimmäisenä päivänä esityksen MuseumPlus-järjestelmän ympärille rakennetusta Kookos-kokoelmahallinnasta, joka valmiina SaaS-pakettina pitää sisällään järjestelmän ohella myös palvelinratkaisun ja tarvittavan käyttötuen koulutuksineen. Kookoksessa kaikkien asiakkaiden aineistot on tallennettu fyysisesti samaan tietokantaan. Käyttöoikeuksilla rajataan asiakkaan pääsy vain omiin aineistoihinsa, jolloin päivittäinen käyttökokemus sinänsä on Kookos-ratkaisussa sama kuin aineistot olisivat museokohtaisessa tietokannassa. Yksittäisen käyttäjän tunnistaminen toteutetaan kirjautumisen yhteydessä. Tietoturvasta huolehditaan siten, että yhteys palvelimelle muodostetaan suojatussa yhteydessä (HTTPS), jottei tunnuksia voida kaapata sisäänkirjautumisen yhteydessä. Käyttäjän palvelimelle lähettämät tunnistautumistiedot säilyvät tällöin asianmukaisesti suojattuna koko kirjautumisen ajan.
Lisäksi
tietokannassa on yhteiskäyttöisiä aineistoja kuten termilistat, jotka ovat
kaikilla käytössä. Näiden yhteiskäyttöisten aineistojen hallinnasta ja ylläpidosta vastaa Kookos-tiimi keskitetysti. Tulevaisuuden kannalta tässä ratkaisussa on jo etukäteen varauduttu mm. KAM-sektorin yhteiskäyttöiseen nimitietopalveluun. Termilistoihin on aina toki mahdollista
lisätä myös organisaatiokohtaisia termejä, joiden käyttö joissain tilanteissa
on itseasiassa välttämätöntä (esimerkiksi sijainnit tai museokohtaiset
luokitusjärjestelmät). Esitykseni herätti yleisössä runsaasti kiinnostusta ja
pääsin vastaamaan lukuisiin kysymyksiin heti sen jälkeen ja myöhemmin vielä
zetcomin järjestämässä illanvietossa.
Käyttäjätapaamisessa vahvistui käsitys siitä, että Kookos-ratkaisu
on muihin zetcomin asiakkaisiin verrattuna varsin ainutkertainen. Suuri osa
zetcomin museoasiakkaista on suoraan asiakassuhteessa yritykseen, jolloin
kokoelmahallintajärjestelmän ylläpito ja kehittäminen edellyttää melkoisesti erityisosaamista myös asiakkaalta.
Tapaamisen aikana huomasimme, että zetcomin asiakkaat ovat eri viivalla tämän
asian suhteen. Osa tuntui tekevän Kookokseen verrattavia melko vaativia
ylläpitotoimenpiteitä varsin itsenäisesti, kun taas joillain oma tekninen
osaaminen kokoelmahallintajärjestelmän käytössä ja kehittämisessä on melko
lailla vaatimattomampaa. Edustamamme näkemys yhteiskäyttöisen järjestelmän
eduista sai näistä kokemuksista edelleen vahvistusta. Yhteiskäyttöisesti
hallinnoitu järjestelmä tuo yksittäiselle käyttäjämuseolle vertaistukea järjestelmän
kehittämisessä ja ylläpidossa, kun järjestelmän kehitystyö rakentuu päivittäisestä
ylläpidosta huolehtivan Kookos-tiimin, Kookos-konsortion ja jokaisen
yksittäisen käyttäjämuseon varaan.
Mielenkiintoisinta antia käyttäjätapaamisessa
oli ehdottomasti tutustuminen muihin MuseumPlus-käyttäjiin ympäri Eurooppaa. Olemme
jo aiemmin toimineet muutamaan otteeseen asiantuntijaroolissa eri zetcomin
asiakasmuseoiden suuntaan, kun Kookoksesta on haettu referenssiä miten jokin toiminnallisuus tai ominaisuus on toteutettu. Pääsin
itse viimein tapaamaan kasvokkain mm. Oxfordin yliopistomuseon (Ashmolean
Museum) henkilökuntaa, joihin olen ollut aiemmin yhteyksissä useaan otteeseen
sähköpostitse järjestelmän kehitysasioihin ja ylläpitoon liittyen.
zetcom ltd:n Berliinin toimiston johtaja Norbert Kanter esitteli
tilaisuudessa viime aikojen kehitystyötä ja tulevaisuuden kehityssuuntia.
Kookos-tiimissä olimme henkilökohtaisesti erittäin tyytyväisiä siihen, että
useat eri yhteyksissä esittämämme toiveet on huomioitu koko MuseumPlus-järjestelmän
yleisen frameworkin tulevaisuuden kehitystyössä. Esimerkiksi tuleva
karttasovellus (GIS-ratkaisu) vaikutti tilaisuudessa tulevan toteutetuksi aika
lailla toiveittemme mukaisesti. Jatkuvasti aktiivinen roolimme järjestelmän
testaus- ja kehitysnäkökulmasta zetcomin suuntaan on siinä suhteessa selvästi
tuottanut tulosta.
Alustavasti seuraavaa käyttäjätapaamista zetcom suunnittelee
kahden vuoden päähän vuodelle 2021. Norbert Kanter väläytti mahdollisuutta
järjestää tällöin maailmanlaajuisesti kaikille MuseumPlus-käyttäjille yhteinen
käyttäjätapaaminen, johon osallistuisivat kaikkien zetcomin eri toimistojen
asiakkaat ympäri maailmaa. Jäämme siis mielenkiinnolla odottamaan tulevaa ja
uusia MuseumPlus-järjestelmän kehitysaskeleita!
Sampsa Heinonen
Kirjoittaja on Kookos-kokoelmahallinnan palvelupäällikkö Suomen museoliitossa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti