Mentoroinnilla tarkoitetaan henkilöstövoimavarojen
kehittämistä kahdenkeskisen luottamuksellisen keskustelun avulla. Kokeneempi
osapuoli on mentori ja kokemattomampaa kutsutaan aktoriksi.
Epävirallista mentorointia tapahtuu monissa yhteyksissä
luonnostaan. ”Virallista” mentoroinnista tekee osallistuminen ohjattuun
toimintaan, jolla on selkeä aloitus sekä lopetus. Suhde on dialoginen, eikä
siihen sisälly valta-asetelmia. Mentorin tehtävänä on asettaa oikeat
kysymykset, mutta mentori ei käske tai anna valmiita vastauksia. Aktori on
kuitenkin päävastuussa suhteen onnistumisesta. Hän myös määrittelee
mentoroinnin tavoitteet.
Mentoroinnilla on tärkeä rooli oppivassa ja muuttuvassa
organisaatiossa. Sen avulla voidaan huolehtia jaksamisesta ja kehittää
suhdeverkostoja tai sosiaalisia taitoja. Mentori voi myös esimerkiksi auttaa
sopeutumaan uuteen työkulttuuriin tai uusiin työtehtäviin. Nykyajan mutkittelevilla ja ajoittain
hankalasti ennustettavilla urapoluilla mentorointi voi auttaa löytämään itselle
parhaiten sopivat vaihtoehdot.
Museoliitto on mukana CREA.M-projektissa, jossa kehitetään
kulttuurialalle sopiva mentorointiohjelma. Tällä hetkellä projekti on
testausvaiheessa ja kokeilemme ohjelmaa kolmen mentoriparin kanssa.
Pilottitestaukseen kuuluu kuusi tapaamista, joiden lisäksi parit pitävät
yhteyttä verkossa. Projektin kohderyhmän mukaan aktorit ovat kulttuurialan
koulutuksen saaneita nuoria, jotka haluavat työllistyä museoalalle. Mentorit
ovat toimineet alalla jo pitkään erilaisissa tehtävissä.
Ensimmäiset kokemukset mentoroinnista ovat kiinnostavia.
Ensimmäisten tapaamisten aikana parit ovat tutustuneet ja keskustelleet aktoria
kiinnostavista teemoista. Useimmilla tavoitteena on aktorin kiinnostuksen
kohteiden, vahvuuksien ja mahdollisten kehittämiskohteiden löytäminen.
Tapaamisten aikana aktori ja mentori kokeilevat erilaisia harjoituksia, joiden
avulla teemoihin voi syventyä
Tapaamisten välillä aktori tekee kotitehtäviä. Tehtävä voi
olla esimerkiksi LinkedIn-profiilin ja kontaktien luominen, uraelämäkertojen
lukeminen tai kiinnostavaan kulttuuritapahtumaan osallistuminen. Tehtävät
puretaan yhdessä mentorin kanssa seuraavan tapaamisen aikana.
Toimivaan mentorisuhteeseen kuuluu molemminpuolinen
kunnioitus, kahdenkeskisyys, sitoutuneisuus, aitous ja joustavuus. Suhteen
sosiaalinen ulottuvuus koetaan palkitsevana molemmin puolin. Myös
oppimisprosessin yllätyksellisyys on kiinnostavaa.
Mentoroinnin avulla tavoitellaan henkilökohtaista kehitystä ja muutosta.
Muutoksia saattaa tosin olla hankala mitata tai ne tulevat näkyviin viiveellä. Muutokset voivat olla yllättäviä ja odottamattomia –
joskus mentorointiin osallistuminen on johdattanut urapolun täysin uuteen
suuntaan.
CREA.M-projektin testausvaihe on nyt puolessa välissä. Kokemuksia mentoroinnista kuullaan CREA.M-projektin seminaarissa, joka
järjestetään Helsingissä 26.9.2013. Ohjelma julkaistaan Museoliiton verkkosivuilla elokuussa.
Lisätietoja mentoroinnista: http://www.creative-choices.co.uk/develop-your-career/article/10-myths-about-mentoring
Tuuli Rajavuori
Kirjoittaja työskentee projektisuunnittelijana Suomen museoliitossa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti