Hämeen linnan arvoksi on määritelty 19 miljoonaa euroa. Kuva: Museovirasto |
Pääsihteeri Kimmo Levä tarkastelee selvitystä, jossa Museoviraston kiinteistöt on laitettu arvojärjestykseen Senaatti-kiinteistöille ja Metsähallitukselle siirtämistä varten.
Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi toukokuun puolivälissä esityksen Museoviraston kiinteistöjen ja rakennusten hallinnankehittämisestä. Selvityksessä Museoviraston rakennukset, muinaisjäännökset ja muut kiinteistöt on jaettu strategisesti tärkeisiin ja ei-tärkeisiin kohteisiin. Esitys lähtee siitä, että strategiset kohteet tulee säilyttää valtion omistuksessa ja muut voidaan luovuttaa toisille omistajille.
Naurattaisi, jos ei itkettäisi. Oma Desktop-työnä tekemäni
arvio Realia Management Oy:n tutkimuksen arvosta on nolla. Toki uskon, että he
voivat päätyä myös toisenlaiseen tulokseen erityisesti, jos käyttävät arvioissaan
kassavirtaperusteista metodia.
Taloudellisten arvojen laskemisen muinaisjäännöksille voisi
kuitata ennenaikaisena mätäkuun juttuna tai kesähupailuna, mutta kun ei. Talous- ja muut toimittajat tuntuvat
ottavan luvut tosissaan. Tätäkin huolestuttavampaa kuitenkin on, että opetus-
ja kulttuuriministeriön selvitys antaa ymmärtää, että näitä lukuja tullaan käyttämään,
jos tai kun Museoviraston omistamat kiinteistöt siirretään Seurasaaren
ulkomuseota lukuun ottamatta Senaatti-kiinteistöille tai Metsähallitukselle.
OKM:n selvityksessä todetaan, että Senaatti-kiinteistöjen on
toimittava liiketaloudellisten periaatteiden mukaisesti. Sen tulee kattaa kaikki
menot sekä vastata kaikista kiinteistöliiketoiminnan riskeistä vuokrauksesta
sekä palveluiden myynnistä saatavilla tuloilla sekä rahoittaa tarvittavat
investoinnit. Yhtiön vuosittainen pääoman tuottotavoite on kolme miljardia
euroa.
Käytännössä tämä tarkoittaa nykyisten Museoviraston
kohteiden osalta sitä, että ”kohteiden ylläpidon ja korjausten kustannukset
katettaisiin omaisuuden siirron jälkeen vuokratuloilla, jotka
Senaatti-kiinteistöt saisi kiinteistövarallisuuden vuokraamisesta
Museovirastolle”. Museoviraston vuokra koostuisi pääomavuokrasta ja
ylläpitovuokrasta.
Pääomavuokra perustuu kiinteistön arvoon ja siitä Senaatin
tuottovaateella laskettuun vuokramäärään. Tässä kohtaa voin toki olla iloinen
hämeenlinnalainen, koska Hämeen linna -kiinteistön pääomavuokra tulee olemaan
reilut puolet pienempi kuin Turun linna -kiinteistön. Ylläpitovuokra määräytyy
käyttökulujen ja korjaustarpeiden mukaan.
Selvityksen mukaan Museoviraston vuokramenot ovat vuodesta
2010 nousseet kepeät 71,6 %. Yhdeksi syyksi nostettiin jo tehty Kansallismuseon
siirto Senaatille. Selvityksessä todetaan myös, että henkilöstömenot ja vuokrat
ovat selvästi suurin kuluryhmä ja näiden osuus tulee edelleen kasvamaan – ei
tosin henkilöstömenojen, jotka ovat vuokramenojen nousukaudella vähentyneet 1,7
miljoonaa euroa. Järjestely merkitsee toteutuessaan nykyiseen verrattuna joko:
- kiinteistömenot kasvavat vuositasolla vähintään Senaatin tuottotavoitteen verran
- kiinteistöihin käytetään vuositasolla rahaa vähemmän vähintään Senaatin tuottotavoitteen verran
Selvityksessä ennustetaan, että omistuksen siirron jälkeen
henkilöstömenot ja vuokrien osuus nousevat Museoviraston budjetissa 86 prosenttiin.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Museoviraston tärkeimmäksi tehtäväksi
tulee Senaatti-kiinteistöjen ja sen tuottotavoitteiden turvaaminen. Helpoiten
tämä onnistuu siten, että kiinteistöissä ei ole toimintaa, joka kuluttaa sekä
lisää riskejä tuottotavoitteen saavuttamiselle. Onkin perusteltua kysyä, mihin
sitä Museovirastoa enää tässä touhussa tarvitaan. Taloudellisempaa on siirtää
rahat suoraan Senaatille, kuin kierrättää sitä Museoviraston kautta.
Realia Managementin osuus ei ole ainoa kohta, joka kaipaisi
kipeästi homman uudelleenarviointia. Seuraavassa jatkotyön pohjaksi muutama
otos siitä, mitä selvityksessä nyt on
kirjoitettu, mitä ihmettä se oikein tarkoittaa ja mitä asiasta pitäisi kirjoittaa.
Otos 1.
Mitä on: Museoviraston
kiinteistöomaisuus on pääosin museo- ja nähtävyyskäyttöön soveltuvia linnoja,
kartanoita, rakennus- ja muistomerkkejä ja muinaisjäännöksiä.
Mitä ihmettä: Mistä kumpuaa se, että linnoja ja muita
kohteita säilytetään vain käyttötarkoituksen vuoksi ja mitä on museokäyttö?
Museotoiminnan tarkoitus on, että kohteet säilyvät dokumentteina yhteiskunnan
rakenteista, kansamme osaamisesta sekä kansallisista ja kansainvälisistä
suhteista ja verkostoista. Linnoja ei siis säilytetä museotoimintaa varten,
vaan museotoiminta on paras tapa säilyttää linnoja.
Mitä pitäisi olla: Museoviraston kiinteistöt ovat kansallista
pääomaa ja Suomi-brändiä. Niiden ylläpito on kilpailukykyisen sivistysvaltion
keskeisimpiä tehtäviä.
Otos 2:
Mitä on: Sopimus
turvaa Museovirastolle oikeuden käytännössä osallistua kohteiden hoitoon siten,
että rakennusperinnön erityisosaamista voitaisiin ylläpitää ja kehittää.
Mitä ihmettä: Tämä on todellinen ”artisti maksaa”-kohta.
Senaatti siis lupaa ottaa vastaan virkatyötä omistamiensa kiinteistöjen
hoitamiseen ja kuten sanottu, hoitotoimenpiteet vaikuttavat vuokraan nostavasti.
Museovirasto tulee siis maksamaan omasta työstään Senaatille.
Mitä pitäisi olla: Sopimuksen mukaan Senaatti-kiinteistöillä
on velvollisuus ostaa riittävä määrä Museoviraston osaamista kiinteistöjen
asiallisen ylläpidon varmistamiseksi
Otos 3:
Mitä on: Kohteiden
vuokraamisessa lähtökohtana ovat pitkät vuokrasopimukset (esim. vähintään 10-15
vuotta).
Mitä ihmettä: Jos omistaisin kiinteistöjä, joiden
vuokralaismarkkinat ovat kapeat, pyrkisin luonnollisesti niin pitkiin
vuokrasopimuksiin kuin mahdollista. Mitä mieltä asiakasmonopoli Museovirastolla
on tehdä pitkä vuokrasopimus, koska he ovat käytännössä ainoa mahdollinen
vuokralainen? Senaatin tarpeet toki ymmärrän.
Mitä pitäisi olla: Kohteet vuokrataan toistaiseksi vuoden
irtisanomisajalla. Sopimus on irtisanottavissa heti, jos kohteiden kunto laskee.
Otos 4:
Mitä on: Senaatti-kiinteistöt
vastaa rakennusomaisuuden ylläpidosta. Ylläpidon kustannukset katetaan
liikelaitoslain mukaisesti toiminnan tuotoilla eli vuokrauksista saaduilla
tuloilla.
Mitä ihmettä: Kun vuokra perustuu hatusta vedettyyn
pääomavuokraan sekä käyttö- ja korjausmenoihin perustuvaan ylläpitovuokraan, ei
ole mahdollista tehdä järjellistä liiketaloudellista vuokralaskelmaa, jolla
varmistettaisiin kohteiden säilyminen kuntoarvoltaan nykyisellä tai paremmalla
tasolla tästä ikuisuuteen.
Mitä pitäisi olla: Senaatti-kiinteistö vastaa kansallista
pääomaa olevan rakennusomaisuuden ylläpidosta. Ylläpidon kustannukset ovat ne, mitä
tarvitaan sivistysvaltion tunnusmerkkien ja yhteiskunnan rakentumisen
dokumenttien säilyttämiseksi jälkipolville.
Otos 5:
Mitä on: Museoviraston
tarvitsema kertaluonteinen lisäresurssi on arviolta 324 400 euroa.
Mitä ihmettä: Vaikka selvityksen kustannusarvioiden yleinen
haitari on 10 miljoonien luokkaa, on Museoviraston tarvitsema lisäresurssi pystytty arvioimaan kymmenien eurojen
tarkkuudella. Toisaalta tämä ehkä kuvaa pelin henkeä. Museoiden kanssa
väännetään kympeistä ja liiketoimintaperiaatteella toimivien yritysten kanssa
miljoonista.
Mitä pitäisi olla: Museoviraston tarvitseman kertaluonteisen
lisäresurssin määrää ei voi tässä vaiheessa arvioida.
Hankeselvityksen parasta osaa on liitteen 8 eriävä mielipide,
jossa Juhani Kostet, Ilari Kurri ja Anita Hyvärinen esittävät lisäaikaa
uudistuksen toteuttamiseen. Sitä todella tarvittaisiin. Nyt julkaistu selvitys
on liian vähäarvoinen.
Kimmo Levä
Kirjoittaja on Suomen museoliiton pääsihteeri
kiitos! tähdellistä luettavaa.
VastaaPoistaKauhulla odotan sitä päivää, kun Senaatti-kiinteistöt alkaa myydä kansallista kiinteistö- yms. omaisuutta ulkopuolisille tai jopa ulkomaille liiketaloudellisin perustein. Onko olemassa mitään klausuulia ko. tilanteen estämiseksi?
VastaaPoistaTosiasiahan on, että Museoviraston fyrkat on jo nyt loppu. Kun kivet alkavat putoilla Kansallismuseon seinistä, niin sellainen kohden kyllä tippuu Senaatin syliin. Museovirastolla ei todellisuudessa ole resursseja "yllättäviin" menoihin. Money talks...
VastaaPoistaNiinhän se on, että perusongelma on, että linnojen, kartanoiden ja muiden rakennusten ylläpitoon on käytettävissä liian vähän rahaa. Suunniteltu uudistus sellaisena kuin se nyt näyttäytyy ei myöskään tule tilannetta korjaamaan. Minun on vaikea oivaltaa, miten kohteisiin voitaisiin käyttää enemmän rahaa, jos nykyiselle rahalle tulee Museoviraston lisäksi uusi voittoa tavoitteleva hallinnollinen toimija.
PoistaJos tilanne ennen oli se, että kohteiden ylläpitoon käytettiin raha, josta oli vähenetty Museoviraston hallintokulut. Tulevaisuudessa kohteiden ylläpitoon on käytössä raha, josta on vähennetty Museoviraston kulut sekä Senaatin hallinnon kulut ja kate.
On todella kummallista on siinä että Opetus-ja kulttuuriministeriö valitsi Realia Management Oy tekemään tätä työtä koska mielestäni ainakin Pääkaupunkiseudulla yhtiössä ei ole "spesialprofit" jotka voivat arvostele oikea historia-kulttuurisia arvokaita rakennuksia ja rakenteita. Luulen että taas tapahtui joku sovellus ministeriöhallinnossa ja ilman avattu kilpailua valitettiin Realia Management OY-tä.
PoistaDiplomi-insinöörit ja joku analyytikot tekivät työtä jossa eivät ymmärtää mitään. He arvostelivat asioita jotka ei voi myydä eikä ostaa mutta kauppa-arvonäkökulmasta. Suomen valtion nykyaikainen moraali on siinä kaikki pitää myydä rahaa säästää ja laita sitä mm. Portugalin pankkiin. Miten takia tätä tutkimusta oli tehty? kenen hulluun tätä idea on tullut? Miksi niin paljon rahaa on kuulunut ja tulos todennäköisesti on
epävarma
Nauratti, kovasti. Ja itketti. Voidaanko tällaisella talouspolitiikalla turvata kansallisen kulttuuriperinnön säilyminen (kerran valitut mökit pystyssä, turvallisesti avoimina ja rikkaasti ihmisten käytettävinä) lähimainkaan yhtä pitkälle tulevaisuuteen, kuin niiden juuret ovat menneisyydessä? Jos ei olla ihan tyhmiä, niin kyllähän tälläkin järjestelyllä siihen ihan vilpittömästi pyritään. Vai? Kukin aika valitsee strategisesti tärkeimpänsä. Kun mittarina on raha, on aikaperspektiivi hirmu lyhyt.
VastaaPoistaOlisiko tiedossa linkkiä tai suoraa osoitetta hintalistaan? Käytin 45 min tiedonhakuun, mutta eipä löydy.
VastaaPoistaIlta-Sanomat julkaisi eilen listan, jonka olivat saaneet Museovirastolta.
VastaaPoistaOn tämä kyllä melkoista salatiedettä. Netistä ei ainakaan löytynyt listaa. Eikö tällaisten asiakirjojen pitäisi olla julkisia, ja helposti löydettävissä? Samanlaista salatiedettä kuin esim. kuntien kaavoitussuunnitelmat.
VastaaPoistaIlta-Sanomat (1.8.) julkaisi Realia Management Oy:n arviot. Taulukko löytyy nyt Facebook-sivultamme. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=577032302338702
VastaaPoista