perjantai 12. syyskuuta 2014

Museokortti saapuu Suomeen vuonna 2015


Tekstiä on päivitetty 10.12.2014 ja 5.1.2016

 

Hollannissa myydään miljoona Museokorttia vuodessa. Suomen museoliitto rakentaa esimerkin innoittamana omaa Museokortti-järjestelmää.

Museokortin ensimmäinen prototyyppi on jo valmistettu.

Mikä on Museokortti?
Ostopäivästä vuoden voimassa oleva Museokortti on henkilökohtainen pääsylippu, jolla voi vierailla suomalaisissa museoissa niin monta kertaa kuin tahtoo: vaikka joka päivä. Suomen museoliitto rakentaa ja organisoi Museokortti-järjestelmän. 
Ensi vaiheessa 54 euroa (1.1.2016 alkaen 59 euroa) maksavan Museokortin voi ostaa kaikkien museoiden tiskeiltä, Museot.fi -verkkopalvelusta ja Suomen museoliitosta. Seuraavassa vaiheessa jakelukanavat laajentuvat esimerkiksi hotelleihin, ravintoloihin, kioskeihin sekä linja-auto-, juna- ja lentolippuja myyviin organisaatioihin.

Miksi Museokorttia tarvitaan?
Museot tarvitsevat enemmän pääsylippu- ja myyntituloja. Se edellyttää kävijämäärien ripeää kasvua. Markkinointi- ja viestintäresurssien vähäisyys on museoalan iäisyysongelma, jonka korjaamisessa Museokortti auttaa. Se mahdollistaa museoiden valtakunnallisen yhteismarkkinoinnin, -viestinnän ja -myynnin. 
Näkyvyys kasvattaa kävijämääriä ja auttaa museoita saamaan huomiota. Museokortti myös madaltaa museovierailun kynnystä, sillä kortti valmiina taskussa on helppo poiketa museossa.  

Kuinka Suomen museoala hyötyy Museokortista?
Kun museot ja niiden palvelut saavat lisää näkyvyyttä, museoissa vierailee enemmän myös normaalin pääsylipun ostavia ihmisiä. Kasvavat asiakasmäärät tarkoittavat enemmän tuloja sekä yksittäisille museoille että koko museoalalle.

Museokortti-suunnitelmia esiteltiin Savonlinnassa järjestetyssä Suomen museoliiton vuosikokouksessa. Vastaanotto oli innostunutta: kyselyyn vastanneista 90 prosenttia suhtautui suunnitelmiin myönteisesti.

Entä mitä hyötyä kortista on yksittäiselle museolle?
Museo saa myyntitiskilleen kiinnostavan, taloudellisesti kannattavan lipputuotteen, lisää kävijöitä ja uudenlaista näkyvyyttä. Museot voivat myös osittain siirtää markkinoinnin ja viestinnän tehtäviään Museokortti–järjestelmän ylläpitäjälle.

Resurssimme ovat pienet. Millaista vaivaa Museokortista meille aiheutuu?
Järjestelmään liittyminen ja sen ylläpito on helppoa. Museokortti ei aiheuta museoille suoria kuluja tai muuta vaivaa. Museot saavat palvelun käyttöönsä ilmaiseksi, avaimet käteen periaatteella. 
Kortti ja siihen liittyvät tekniset ratkaisut toteutetaan Suomen museoliiton organisoimana ja rahoittamana. Museon on sitouduttava myymään Museokorttia ja hyväksymään Museokortti museokäynnin maksuvälineenä. Se edellyttää, että henkilökunta tuntee kortin ja osaa vastata mahdollisiin kysymyksiin.

Järjestelmässä mukana olevat museot kertovat tiloissaan ja verkkosivuillaan Museokortista. Markkinointimateriaalit ja koulutustilaisuudet ovat museoille ilmaisia.

Millaisella tekniikalla Museokortti toteutetaan?
Museokortti on fyysinen, luottokorttia muistuttava lippu. Kortin voi ladata uudelleen joko verkkokauppojen kautta tai museon lipputiskillä. Myöhemmässä vaiheessa otetaan käyttöön myös älypuhelimella toimiva sovellus.

Yhtenäistä kassajärjestelmää ei tarvita. Riittää, että uusi myyntituote lisätään olemassa olevaan kassajärjestelmään. Korttien luku- ja latauslaitteet toimittaa Suomen museoliitto avaimet käteen -periaatteella. Järjestelmä toimii museoissa, joissa on internet-yhteys.

Kun museokäynti ”maksetaan” aiemmin ostetulla Museokortilla, käteinen ei vaihda omistajaa. Lukulaite välittää tiedon vierailusta Suomen museoliiton ylläpitämään tietojärjestelmään samaan tapaan kuin luottokortilla maksettaessa tieto välittyy luottoyhtiölle. Suomen museoliitto tulouttaa yksittäisille museokohteille Museokorteilla maksetuista vierailuista noin 60 prosenttia kertalippujen hinnasta.

Kuinka kortin myyntihinta (59 e) jakautuu?
Jokaisesta myymästään Museokortista museo tienaa normaalin aikuisen pääsylipun hinnan ja saa noin kahden euron myyntiprovision. Kun kortin omistaja myöhemmin vierailee missä tahansa järjestelmään kuuluvassa museossa, kyseinen museo tienaa 60 prosenttia normaalista aikuisten pääsylipun hinnasta.

Kortista saatavat myyntitulot jakautuvat museoille ja järjestelmän ylläpitäjäorganisaatiolle. Yksittäisen museon tuloihin vaikuttaa sen myymien korttien määrä, Museokortilla tehtyjen museovierailujen määrä ja museon tavallisen pääsylipun hinta.

Loppuosa tuloista käytetään Museokortin ja museoiden markkinointiin sekä järjestelmän ylläpitämiseen. Jakoprosentit tarkentuvat käytännön kokemusten myötä.

Kenelle Museokortteja aiotaan markkinoida?
Mikä olisikaan parempi joulu- tai syntymäpäivä- tai liikelahja kuin Museokortti? Yritys- ja lahjatavaramarkkinoista voi Museokortin ansiosta kasvaa merkittävä uusi tulonlähde suomalaisille museoille. 
Kortin pääasiallinen kohderyhmä ovat asiakkaat, jotka tällä hetkellä ostavat normaalin pääsylipun ja vierailevat museoissa vuosittain vähintään viisi kertaa. Museokävijä 2011 -tutkimuksen mukaan ryhmään kuuluu noin 200 000 suomalaista, noin viidennes nykyisistä museokävijöistä. Merkittävä osa heistä on yli 40-vuotiaita ylempään toimihenkilö- ja tuloluokkaan kuuluvia.

Mitä taloudellisia riskejä museoilla on järjestelmään liittymisestä?
Rakennamme järjestelmää, koska tiedämme, että sen museoille aiheuttamat taloudelliset riskit ovat erittäin vähäiset. Mahdollisuudet sen sijaan ovat suuret. 
Suurin osa museokävijöistä ostaa perinteisen kertalipun myös tulevaisuudessa. Museokävijä 2011 -tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että korkeintaan viidennes asiakkaista kuuluu potentiaaliseen Museokortin hankkijaryhmään. 
Huonoimman mahdollisimman skenaarion toteutuessa museo ei saisi yhtään uusia tuloja Museokorttien myynnistä, mutta viidennes kävijöistä — Museokortin käyttäjät — tuottaisivat vain 60 prosenttia normaalien kertakäyntien hinnasta. Se tarkoittaisi, että pääsylipputulot vähenisivät noin kahdeksan prosenttia.

Onko Museokortilla kansainvälisiä esikuvia? Kuinka ne ovat menestyneet?
Kaikki museot kattavia museokortteja on esimerkiksi Hollannissa ja Sveitsissä. Molemmissa maissa kortteja myydään yli miljoona kappaletta vuodessa, joten ne ovat valtavia menestyksiä. Kaupunkikohtaisia Museokortteja on olemassa Euroopassa ja Suomessa.

Suomen museoliiton järjestelmää on suunniteltu Hollannin Museumkaart:n esimerkin innoittamana. Siihen perustuu myös arvio Museokortin hinnan jakautumisesta museoiden ja järjestelmän ylläpitäjän välillä.

Mikä on FMAC?
Museokortti-järjestelmän ylläpito sopii taloushallinnon ja toiminnan näkökulmasta huonosti Suomen museoliiton yhdistyspohjaiseen toimintaan.

Sen vuoksi liitto on perustamassa yhtiötä, jolle Museokortin hallinnointi siirretään jo perustamisvaiheessa tai pian sen jälkeen. Yrityksen työnimi on FMA Creations Oy eli FMAC. Yhtiössä päätäntävalta on Suomen museoliitolla.

Koska Museokortit otetaan käyttöön?
Museoliiton hallituksen on tarkoitus tehdä päätös kortin perustamisesta ja ylläpidon organisoimisesta syyskuussa. Tavoitteena on, että mukaan lähtevät kaikki Suomen museoliiton jäsenmuseot. 
Suurimmat museot — esimerkiksi Kansallismuseo — ovat jo tehneet alustavan myönteisen päätöksen järjestelmään liittymisestä. Jos järjestelmään saadaan riittävästi museoita syksyn aikana, Museokortti on käytössä toukokuussa 2015.

Kuulostaapa hyvältä! Mitä meidän pitää nyt tehdä?
Seurata Suomen museoliiton viestintää ja varautua vastaamaan tärkeään kysymykseen myönteisesti. ”Liittyykö museonne Museokortti –järjestelmään?”

Minulla on vielä kysymys…
Uudet asiat herättävät uusia ajatuksia. Museokortin herättämiin kysymyksiin, pohdintoihin ja ideoihin vastaa pääsihteeri Kimmo Levä. Ottakaa yhteyttä etunimi.sukunimi@museoliitto.fi, 040 - 166 28 16 tai kommentoikaa tämän blogin kommenttipalstalla.

32 kommenttia:

  1. Aivan mahtavaa. Tälläistä todella tarvitaan! Koettakaa saada toteutuksen byrokraattiset esteet, sillä niitä epäilemättä tulee vastaan, hoidettua mahdollisimman nopeasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tästä. Mekin uskomme ja tekemiemme selvitysten perusteella myös teidämme, että Museokortille on tarvetta. Kartoitusten perusteella tätä mieltä ovat myös pääosa Suomen museoista.

      Poista
  2. Loistava tuote, syrjäytetään tällä mm. Helsinki-kortti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Museokortissa on todella mahdollisuuksia. Vastaavaa tuotetta ei toistaiseksi markkinoilla ole. Muut verrokit ovat joko museokohtaisia tai kaupunkikohtaisia, kuten esim. Helsinki-kortti. Helsinki-kortti ei tältä osin ole varsinainen kilpailija Museokortille.

      Poista
  3. Voiko museokortin ostaa smartumeilla tai Endered mind&body kortilla. Onko vuoden 2015 kortti ostettavissa jo kuluvan vuoden aikana? Todellakin olisi hyvä joululahja, jos on vain saatavilla.

    VastaaPoista
  4. Suomen museoliiton hallitus teki päätöksen kortin perustamisesta eilisessä kokouksessaan. Seuraaa askel on saada museoita mukaan järjestelmään. Tavoitteena on, että kaikki museot tähän liittyisivät. Tämä askel vie aikaa vähintään tämän syksyn, joten tämän joulun markkinoille Museokortti ei ehdi, mutta vuoden 2015 jouluun mitä todennäköisemmin. Museokortti on lipputuote museoiden muiden lipputuotteiden joukossa, joten myös sen voi ostaa Smartum ja muilla virikeseteleillä.

    VastaaPoista
  5. Hieno juttu, todellakin. Mitä parhainta myötätuulta hankkeen etenemiselle!
    Kaikki Suomen museoliiton jäsenmuseot ei kuitenkaan ole yhtä kuin kaikki Suomen museot. Paikallismuseot (ei ihan vähäinen määrä), jotka eivät ole jäseniä, jäänevät ulkopuolelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomessa on reilut 300 ammatillisesti hoidettua museota, jotka ovat Suomen museoliiton jäseniä. Lisäksi on noin 700 ns. paikallismuseota, jotka ovat usein pitäjä- ja kylämuseoita sekä harrastajan tai harrastajaryhmän ylläpitämiä erikoismuseoita. Näistä osa on Suomen museoliiton jäseniä ja pääosa tavoitettavissa viime päivinä huomattavasti uusiutuneen Suomen museoliiton museot.fi -palvelun kautta.

      Kävijöitä museoissa on yhteensä noin 6,5 miljoonaa. Näistä Suomen museoliiton jäsenmuseoissa käy noin 5,5 miljoonaa. Useimmille museokävijöille "kaikki" museot ovat käytännössä sama kuin ammatillisesti hoidetut museot.

      Suomen museoliiton maksulliset palvelut ovat tällä hetkellä mahdollisia vain jäsenille. Tämän on luonnollisesti jäsenetuasia, mutta myös Museoliiton arvonlisäverottomuus tätä edellyttää.

      Suomen museoliittoon on käytännössä mahdollista liittyä mikä tahansa museotoimintaa ylläpitävä tai kannattava yhteisö. Jäsenmaksu on kannattajajäsenillä pienemmillään 200 euroa ja liittojäsenillä 300 euroa vuodessa. Jäsenmaksu ei liene useimmille este Suomen museoliiton jäseneksi liittymiselle. Jos päädymme siihen, että Museokortin hallinnointi siirretään blogissa mainitulle perustettavalle yhtiölle, ainakaan ALV-ohjaus ei ole esteenä ei-jäsenten liittymiselle Museokorttijärjestelmään.

      "Joka ei 10 tavoittele, tavallisesti sitä ilman jääkin", tapasi entisen lukioni rehtori todeta. Minusta "kaikki" on edelleen hyvä tavoite, vaikka ymmärrän toki käytännön vaikeudet tämän tavoitteen saavuttamisessa.




      Poista
  6. Erinomainen tavoite teillä. Toivottavasti kortti ymmärretään museokentässä suureksi mahdollisuudeksi, tähtäimen tulee olla kauempana kuin ensi tai sitä seuraavassa vuodessa. Itse juurikin suunnittelen retkeä Visavuoreen 4 v -ikäisen lapsenlapsen kanssa. Teatteria on jo vuosi yhdessä harrastettu, mutta nyt kuulemma patsaat ja taulutkin olis kivoja.....

    VastaaPoista
  7. Toimii vain jos 'kaikki' museot ovat mukana. Tälläistä on kuitenkin toivottu, odotettu.

    VastaaPoista
  8. Tämä syksy näyttää kentän halun, mutta kaikki tähän asti käydyt neuvottelut ovat olleet rohkaisevia ja "kaikki" on edelleen kiikarissa.

    VastaaPoista
  9. Asuin perheeni kanssa pari vuotta Hollannissa ja museumkaart toimi loistavasti. Aivan mahtavaa, että samanlainen systeemi tulee Suomeen. Museokortti lompakossa saattoi ex tempore käväistä omassa lempimuseossa tai tsekkaamassa ihan uuden tuttavuuden. Kynnys museovierailuun todellakin madaltui ja kävimme paljon museoissa.

    Toki pienessä maassa lyhyet välimatkat madalsivat kynnystä entisestään, mutta Suomessa museot voivat nousta nyt entistä paremmin matkailijoiden ja turistien käyntikohteiksi, ja isoimmissa kaupungeissa turisti voi saman reissun aikana käydä useammassa kohteessa ja säästää rahaa.

    Hollannissa on tarjolla myös alle 18-vuotiaiden kortti puoleen hintaan (27,50 euroa). Onko teille tulossa valikoimaan tällaista "nuorisokorttia"?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rohkaisevista tiedoista ja palautteesta. Museokortti-järjestelmän kehittäminen on nyt siinä vaiheessa, että museoille on lähetetty sopimukset hyväksyttäväksi. Jos riittävä määärä museoita järjestelmään liittyy, niin Museokortti on ostettavissa keväällä 2015. Ensivaiheessa lanseeraamme vain yhdellä hinnalla varustetun kortin. Kehitysaskeleet, jossa Museokorttia kohdennettaan esim. nuorille, perheille tai yrityksille ovat mahdollisia ja kannatettavia. Toivottavasti näihiin kokeiluihin päästään tulevina vuosina.

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta! Toivotaan, että homma lähtee hyvin käyntiin ja laajenee tulevina vuosina.

      Poista
  10. Loistava uutuus! Olisi hienoa ostaa sen joululahjaksi. Onko tietoa jo, koska kortti on tulossa myyntiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Valitettavasti kortti ei ehdi tulevan joulun markkinoille, mutta toivottavasti löytää tiensä mahdollisimman moneen pukinkonttiin jouluna 2015. Näillä näkymin kortti tulee myyntiin kevään 2015 aikana.

      Poista
  11. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  12. Aivan mahtava juttu!
    Toivottavasti saadan mahdollisimman pian vielä oma kortti alle 18-vuotiaille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos innostavasta palautteesta. Museokortin kehitysversioksi on tullut mukavasti hyviä ideoita, kuten tämäkin. Ensimmäisessä vaiheessa tuomme markkinoille vain "perusmuseokortin". Kun se on saatu toimimaan, myös erillisille kohderyhmille suunnatut, kuten esim. alle 18-vuotiaille, perheille tai yrityksille, ovat mahdollisia - ehkä jo vuonna 2016.

      Poista
  13. Superjuttu. Itse olen satunnainen museokävijä, mutta tämän tuotteen myötä museoon astumisen kynnys madaltuu eksponentiaalisesti. Kysyisin vielä erikoisnäyttelyistä. Kuuluuko kaikki museoiden näyttelyt kortin piiriin vai vain museoiden omat perusnäyttelyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta. Erikoisnäyttelyt kuuluvat Museokortin piiriin, jos ne eivät ole erikoishinnoiteltuja. Useimmat erikoisnäyttelyt Suomen museoissa sisältyvät normaaliin pääsylipun hintaan ja siten myös niihin pääsee Museokortilla ilman erillistä maksua. Jos museo on hinnoitellut erikseen erikoisnäyttelyn, Museokorttiasiakas maksaa sisäänpääsystä normaalin aikuisen pääsymaksun ja erikoishinnointellun näyttelyn erotuksen eli jos normaali aikuisen pääsylippu on 10 euroa ja museo on hinnoitellut erikoisnäyttelynsä poikkeuksellisesti esim. 15 euroon, niin Museokorttiasiakas maksaa lisähintaa 5 euroa.

      Poista
  14. Masentavaa, ettei kortti tullut markkinoille etukäteishehkutuksista huolimatta jouluksi 2014 eikä myöskään vuoden alussa. Ryhdistäytykääpä, ettette missaa tuota 2015 toukokuuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Museokortti on tulossa myyntiin toukokuun alussa 2015 alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Aikataulusta pidetään kiinni kaikin mahdollisin tavoin!

      Poista
  15. Hei! Innokkaana odottelen uutta museokorttia. Voiko sen maksaa TYKY-onlinella? Esimerkiksi Lippupalvelussa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että Museokortti kiinnostaa! Kulttuuri/virikesetelit käyvät maksuvälineenä ainakin niissä museoissa, joissa setelit kelpaavat muutenkin. Neuvottelut lippupalveluiden kanssa ovat vielä vähän kesken, mutta hyvin todennäköisesti Museokortti tulee jonkin lippuja välittävän palvelun tuotevalikoimaan. Toivottavasti osaamme kertoa tarkemmin jo lähiviikkoina!

      Poista
    2. TYKY-online olisi setelitön vaihtoehto, eli paperilla olevia seteleitä ei siis olisi tarjolla. Sen takia pitänee mennä Lippupalvelun tai jonkun sellaisen museon kautta, jolla on tuo suora yhteys TYKY-systeemiin.

      Poista
    3. Hei! Museokortti tulee myyntiin ainakin Tiketin kautta. Heillä Tyky-Online käy maksuvälineenä Stockmannien yhteydessä olevissa lippumyyntipisteissä, ei siis valitettavasti ainakaan vielä verkkokaupassa. Mutta toivottavasti jokin tavarataloista olisi sinua lähellä.

      Poista
  16. Koska museokortin slogankilpailu ratkeaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Slogan paljastetaan pari päivän sisällä. Ehdotuksia tuli todella paljon ja voittajan valitseminen monen hyvän sloganin joukosta on vienyt enemmän aikaa kuin etukäteen ajateltiin. Mutta sloganuutisia on luvassa pian!

      Poista
  17. Ei jaksais enää odottaa sloganin paljastusta. ;-)

    VastaaPoista
  18. Hei! Kiva, että intoa ja kiinnostusta piisaa! Sloganehdotuksia tuli yhteensä 183 kpl. Museokortin sloganiksi valittiin "Kaikkien aikojen kortti" ja se perustuu Susanna Kajanderin ehdotukseen. Eli kiitokset Susannalle ja kaikille muillekin osallistujille!

    VastaaPoista
  19. Hei!
    Mahtavaa...upeeta....! Ostan nuorelle joululahjaksi ko. kortin:D

    VastaaPoista