maanantai 8. lokakuuta 2012

Luxury of silence

Kuva: Plugi
Satu Savia pohtii, miten museot voisivat lähetyä hidastamisen kulttuuria.

Matkailutalous on jo tuotteistanut hiljaisuuden. Majoitusliikkeet tarjoavat luxury of silenceä, hiljaisuuden luksusta, johon ei esimerkiksi kuulu huoneessa toimiva langaton verkkoyhteys. Ovatko museot tässä mukana?

Kun museoihmiset kokoontuvat keskustellaan usein, onko museoiden pysyttävä hiljaisuuden paikkoina vai onko niiden lähennyttävä vauhtia ja viihdettä tarjoavia kilpailijoitaan: teemapuistoja ja televisiota. ”Tässä kaikenlaisten landioiden luvatussa maassa vaatii museolta hyvää itsetuntoa ja rohkeuttakin tunnistaa omat vahvuutensa ja luottaa niihin museovieraita tavoiteltaessa", toteaa Lusto – Suomen metsämuseon johtaja Helkamari Knaapi uusimmassa Museo-lehdessä.

Museoliiton ajankohtaispäivässä 25.9.2012 päästiin pääsihteeri Kimmo Levän johdattelun jälkeen pienryhmissä pohtimaan mm. miten museot voisivat toimintasuunnitelmissaan ennakoida tulevia trendejä. Näyttely- ja yleisötyön osuutta toimintakertomuksen osana työstäneessä ryhmässä syntyi paljon puhetta palveluiden segmentoimisesta, venäläisasiakkaiden tarpeista ja kanta-asiakkaiden hyvänä pitämisestä. Ja tietysti myös hiljaisuuden ja hauskanpidon suhteesta.

Amerikkalaisen Center for the Future of Museumsin vuonna 2008 tekemässä keskustelunaloitteessa Museums & Society 2034: Trends and Potential Futures nousee esiin museoiden merkitys aitojen asioiden, hiljaisuuden ja mietiskelyn paikkoina. ”In an increasingly atomized and digitized world, people still have a core desire for human engagement and authenticity. Museums will be oases of the real in an increasingly virtual world. Along with the outdoors and places of worship, museums represent the best opportunities for getting away from it all.”

Suomessa puhutaan leppoistamisesta, kotoilusta ja downsiftauksesta. Kaikki tarkoittavat hiljaisuuden ja rauhoittumisen etsimistä. Vapaa-aika on suhteellisen uusi käsite. Tuntuu, että sen tarkoitus on kadonnut nykyihmiseltä. Etenkin kaupungeissa asuvat, työorientoituneet ja ruuhkavuosiaan elävät suorittavat usein myös vapaa-aikaa. Museoilla on omat valttikorttinsa: taito jalostaa tietoa tarinoiksi. Elämyksiä etsivät voisi houkutella museoihin löytämään jotain, jota eivät tiedä edes kaipaavansa: rauhaa.

Tarinoiden voiman voi kokea Tankavaaran kultamuseossa, kun innostunut museo-opas kertoo uskomattomia tarinoita persoonallisista kullanhuuhtojista, jotka uskoivat löytävänsä onnensa rikastumisesta. Hiljaisuuteen on lupa ja tilaa upota museoissa. Se onnistuu Ateneumin Schjerfbeck –näyttelyssä suurenkin ihmisjoukon ympäröimänä. Aitojen taideteosten voima on valtava, niiden eteen voi jumiutua ja vaipua ajatuksiin, sisäiseen rauhaan. Taiteen voimaannuttavasta vaikutuksesta on kirjoitettu paljon. Hiljaisuuden merkityksestä saamme lisää tietoa ensi vuonna, kun Suomalainen hiljaisuus –keruukilpailun aineistoon pohjautuva FT Outi Ampujan tutkimus julkaistaan.

Osa kirjastoista on ottanut käyttöön nimen Mediateekki. Mediateekki ei kuulosta rauhoittumisen paikalta. Museo kuulostaa.

Projektipäällikkö Satu Savia, Museo 2015 -hanke

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti