Museoliiton viestinnän koulutuspolun opiskelijat YLE:n vieraana PS-ohjelman tiloissa. Kuva: Seppo Honkanen / SML |
Miten museoiden kannattaa lähestyä tiedotusvälineitä? Tuuli Rajavuori tiivistää YLE:n henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut kymmeneen vinkkiin.
Museoliiton viestinnän koulutuspolun opiskelijat vierailivat 16.4.2013 YLE:n tiloissa Isossa Pajassa osana koulutuspolun ensimmäistä moduulia. Vierailun aikana tapasimme Ylen kulttuuritoimitukseen väkeä ja kuulimme kiinnostavia vinkkejä, miten museoiden kannattaa lähestyä Yleisradiota.
Alle on koottu illan keskusteluissa esiin nousseita vinkkejä.
- Tiedotteen on hyvä olla lyhyt, ytimekäs ja selkeä. Lähetä tiedote ajoissa.
- Toimitukseen lähetetyt viestit menevät perille ja ne luetaan, vaikka niihin ei aina voida vastata heti. Idea saattaa jäädä hautumaan ja siihen palataan, kun tilanne on sopiva.
- Kannattaa seurata tiedotusvälineitä ja panna merkille, kuka toimittajista voisi olla kiinnostunut juuri omasta aiheestasi. Kohdennettu viesti on yleensä toimivampi kuin toimituksen yleisosoitteeseen lähetetty idea.
- Ennakkotiedottaminen on hyvä asia, mutta saman asian toistaminen liian usein ei välttämättä ole paras keino lähestyä tiedotusvälinettä.
- Kulttuurialan organisaatioiden ei kannata ulkoistaa viestintää ulkopuolille viestintätoimistoille, sillä ajoittain on päädytty ikäviin tilanteisiin, joissa viestin lähettäjä ei tunne sisältöjä riittävän hyvin.
- Televisioon tulevat pätkät kuvataan usein mielellään jo pari päivää ennen avajaisia, jolloin näyttelytiloissa on rauhallista. Mahdollisesti silloin vielä kesken oleva näyttelynrakentaminen ei yleensä ole ongelma, sillä kuvakulmat voidaan rajata sopivasti.
- Näyttelyiden lisäksi myös muu museotyö kiinnostaa. Omaa osaamista kannattaa tarjota rohkeasti. Kurkistus museon kulissien taakse on usein kiinnostavampaa kuin perinteinen vierailu museon näyttelyssä.
- Ihmiset ovat aina kiinnostavia. Ole valmis esiintymään itse tai etsimään tilanteeseen sopiva työtoveri.
- Tiedotusvälineisiin päätyminen on joskus kiinni myös sattumasta. Ei siis kannata lannistua, jos ensimmäiset yritykset eivät vielä tuota tulosta.
- Tiedottamiseen voisi lisätä ripauksen rentoutta!
Lämpimät kiitokset kiinnostavasta vierailusta ja hedelmällisistä keskusteluista!
Tuuli Rajavuori
Kirjoittaja on Suomen museoliiton projektisuunnittelija
Kirjoittaja on Suomen museoliiton projektisuunnittelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti