maanantai 22. huhtikuuta 2013

Kymmenen vinkkiä museoiden tiedotukseen


Museoliiton viestinnän koulutuspolun opiskelijat YLE:n vieraana PS-ohjelman tiloissa. Kuva: Seppo Honkanen / SML


Miten museoiden kannattaa lähestyä tiedotusvälineitä? Tuuli Rajavuori tiivistää YLE:n henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut kymmeneen vinkkiin. 


Museoliiton viestinnän koulutuspolun opiskelijat vierailivat 16.4.2013 YLE:n tiloissa Isossa Pajassa osana koulutuspolun ensimmäistä moduulia. Vierailun aikana tapasimme Ylen kulttuuritoimitukseen väkeä ja kuulimme kiinnostavia vinkkejä, miten museoiden kannattaa lähestyä Yleisradiota.

Alle on koottu illan keskusteluissa esiin nousseita vinkkejä.

  1. Tiedotteen on hyvä olla lyhyt, ytimekäs ja selkeä. Lähetä tiedote ajoissa.
  2. Toimitukseen lähetetyt viestit menevät perille ja ne luetaan, vaikka niihin ei aina voida vastata heti. Idea saattaa jäädä hautumaan ja siihen palataan, kun tilanne on sopiva.
  3. Kannattaa seurata tiedotusvälineitä ja panna merkille, kuka toimittajista voisi olla kiinnostunut juuri omasta aiheestasi. Kohdennettu viesti on yleensä toimivampi kuin toimituksen yleisosoitteeseen lähetetty idea.
  4. Ennakkotiedottaminen on hyvä asia, mutta saman asian toistaminen liian usein ei välttämättä ole paras keino lähestyä tiedotusvälinettä.
  5. Kulttuurialan organisaatioiden ei kannata ulkoistaa viestintää ulkopuolille viestintätoimistoille, sillä ajoittain on päädytty ikäviin tilanteisiin, joissa viestin lähettäjä ei tunne sisältöjä riittävän hyvin.
  6. Televisioon tulevat pätkät kuvataan usein mielellään jo pari päivää ennen avajaisia, jolloin näyttelytiloissa on rauhallista. Mahdollisesti silloin vielä kesken oleva näyttelynrakentaminen ei yleensä ole ongelma, sillä kuvakulmat voidaan rajata sopivasti. 
  7. Näyttelyiden lisäksi myös muu museotyö kiinnostaa. Omaa osaamista kannattaa tarjota rohkeasti. Kurkistus museon kulissien taakse on usein kiinnostavampaa kuin perinteinen vierailu museon näyttelyssä.
  8. Ihmiset ovat aina kiinnostavia. Ole valmis esiintymään itse tai etsimään tilanteeseen sopiva työtoveri.
  9. Tiedotusvälineisiin päätyminen on joskus kiinni myös sattumasta. Ei siis kannata lannistua, jos ensimmäiset yritykset eivät vielä tuota tulosta.
  10. Tiedottamiseen voisi lisätä ripauksen rentoutta!

Lämpimät kiitokset kiinnostavasta vierailusta ja hedelmällisistä keskusteluista!

 Tuuli Rajavuori
Kirjoittaja on Suomen museoliiton projektisuunnittelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti