tiistai 15. huhtikuuta 2014

Blogeista uusi markkinointiväylä museoille?


Monella museolla on oma blogi ja sillä vakiintunut lukijakunta. Kannattaisiko museoiden näkyä lisäksi myös muiden kuin museoiden ylläpitämissä blogeissa? Mitä museoiden ja bloggaajien yhteistyö voisi sisältää? 

Ainakin itselleni blogimarkkinoinnista tulee ensimmäisenä mieleen tuotteet, joita yritykset lähettävät bloggaajille testattavaksi. Taka-ajatuksena lienee saada bloggaaja kirjoittamaan kokemuksistaan positiiviseen sävyyn ja sitä kautta saada tuotteelle käytännössä ilmaista näkyvyyttä. Monista bloggaajista on tullut mielipidevaikutajia, joihin luotetaan ja joiden vinkit otetaan mielellään vastaan.

Huulipunien, muotivaatteiden tai leivontatarvikkeiden sijaan museoilla olisi tarjottavana bloggaajille kiinnostavaa sisältöä ja tapahtumavinkkejä. Bloggaajat tukevat mielellään pieniä suomalaisia yrityksiä ja tapahtumia – mikseivät siis myös museoita.

Blogien kautta avautuu parhaimmillaan uusia kohderyhmiä, joita ei perinteisempien viestintävälineiden kautta ole tavoitettu kattavasti. Suosituimmilla blogeilla on huimat lukijamäärät ja blogia kirjoittavan ”isosiskon” suositukset otetaan vastaan helpommin kuin yrityksen itse laatimat tiedotteet. Blogitekstit jäävät verkkoon perinteistä mainosta pidemmäksi ajaksi ja hakukoneet nostavat ne usein hakutuloksissa korkealle.

Blogiyhteistyö ei välttämättä vaadi isoja taloudellisia resursseja, vaan luovalla ajattelulla voi saada aikaan hyviä tuloksia. Osa suosituista bloggaajista on ulkoistanut yritysten kanssa tehtävän yhteistyön blogiyhteisölle tai -portaalille. Varsinaisia kokopäiväbloggaajia Suomessa ei vielä juuri ole, mutta monelle blogi tuo lisätuloja erilaisten mainoskampanjoiden kautta. Rahaa vastaan bloginäkyvyys on taattu, mutta myös pienemmillä panostuksilla voi saada näkyvyyttä.

Kysyin kokemuksia blogiyhteistyöstä museoviestijöiden Facebook-ryhmässä. Muutama museo kertoi kokeilleensa yhteistyötä blogien kanssa ja alustavaa kiinnostusta blogiyhteistyötä kohtaan tuntuu olevan monessa museossa. Kiinnostava esimerkki on muun muassa Suomen valokuvataiteen museon ja Pupulandia-blogin yhteistyö, jossa museo lahjoitti kaksi vuosikorttia arvottavaksi blogin lukijoille. Hotelli- ja ravintolamuseolle luontevia blogikumppaneita ovat ruoka– ja retrobloggaajat. Tekniikan museo puolestaan on tarjonnut museon tilat ja pelejä Nörttitytöt-yhteisön syntymäpäivien viettoon.

Miten päästä alkuun?
  1. Tee taustatyö huolella. Tutustu blogeihin – myös oman museosi erikoisalan ulkopuolella. Seuraa erilaisia blogeja ja mieti, kuka olisi kiinnostunut museoyhteistyöstä. Yhteistyön tulee istua blogin muuhun sisältöön.
  2. Lisää sopivia bloggaajia museon tiedotuslistalle. Perinteinen lehdistötiedote ei kuitenkaan kiinnosta kaikkia, joten mieti myös muita lähestymistapoja. Muista kysyä bloggaajalta etukäteen lupa tiedotteiden ja kutsujen lähettämiseen.
  3. Erikoismuseolle saattaa tulla ensimmäisenä mieleen saman alan harrastajablogit, mutta joskus kiinnostavimmat kontaktit löytyvät muualta. Esimerkiksi museon lastentapahtuma voi saada laajan suosion perhebloggaajien keskuudessa.
  4. Kontaktoi jokainen blogi erikseen ja räätälöi viestisi juuri tälle bloggaajalle sopivaksi. Mieti, kenet haluat tavoittaa. Blogin lukijat ovat usein samankaltaisia kuin bloggaaja itse.
  5. Lähesty bloggaajaa reippaasti ja ehdota yhteistyötä. Puhuttele suoraan ja kerro, miksi ideasi on toteuttamisen arvoinen. Kun keskusteluyhteys on syntynyt, yhteistyön luonnetta voi suunnitella yhdessä bloggaajan kanssa.
  6. Jos blogiyhteistyö on museollesi uutta, kannattaa mahdollisesti aloittaa pienempien blogien kautta. Kaikkein tunnetuimmat blogit saavat paljon yhteistyöehdotuksia, joten ensimmäisiä kokemuksia voi olla helpompi kartuttaa lukijamäärältään hiukan pienempien blogien kanssa. Suositut bloggaajatkin tosin tarttuvat ideaan, joka on riittävän kiinnostava. 
  7. Olisiko museollasi mahdollisuuksia järjestää bloggaajille oma tilaisuus? Blogitapaamisen aikana bloggaajat tapaavat toisiaan, mutta samalla museon henkilökunta voi esitellä omaa toimintaansa. Olisiko museolla mahdollisuus tarjota jotakin erikoisohjelmaa, jota ei jokainen museokävijä koe? Pieni tarjoilu saattaa houkutella osallistujia paikalle paremmin.
  8. Kunnioita bloggaajaa. Bloggaaja kirjoittaa omista lähtökohdistaan, eikä mielipiteitä kannata yrittää ohjailla. On kuitenkin hyvä tehdä jonkinlainen kirjallinen tai suullinen sopimus, minkälaisesta yhteistyöstä on sovittu.
  9. Bloggaajalle kannattaa tarjota taustatietoa sekä museovierailun aikana että mukaan otettavaksi. Esimerkiksi näyttelyjulkaisu on mukava kotiinvieminen.
  10. Blogiyhteistyö voi yllättää. Näkyvyyttä voi tulla yllättävältä taholta ja ilman erityisiä ponnisteluja. Kannattaa seurata hakukoneiden avulla, mitä ja missä omasta museosta tai vastaavista kohteista kirjoitetaan. Suomen valokuvataiteen museo tarttui tilaisuuteen, kun blogissa keskusteltiin Tukholmassa sijaitsevasta Fotografiskasta.

Onko museosi tehnyt tai suunnitellut yhteistyötä bloggaajien kanssa? Kerrothan kokemuksistasi kommenttikentässä!

Lähteet:
Virpi Aittokoski: Matkabloggaajien ja matkailuorganisaation välisen yhteistyön kehittäminen
Elsa Heiko, Oi mutsi mutsi –blogin kirjoittaja
Anna Iso-Ahola, projektipäällikkö, Tekniikan museo
Sanna Lipponen, museoassistentti, Suomen valokuvataiteen museo
Merja Nummi, museolehtori, Hotelli- ja ravintolamuseo
Tanja Ylikangas, toimitusjohtaja, Babbler Oy


Tuuli Rajavuori
Kirjoittaja työskentelee Suomen museoliitossa projektikoordinaattorina ja tiedottajana

13 kommenttia:

  1. KIITOS! Ihan mahtavaa että tämä museoiden ja bloggaajien yhteistyön esiin nostaminen tulee nyt museoammattilaisten puolelta. Itse kirjoittelen kulttuuri- ja taidepainotteista blogia viidettä vuotta ja esittelen museoita ja näyttelyitä ihan omasta aloitteestani (museoiden suostumuksella tietenkin), mutta olisi mukavaa että museot itse olisivat myös aloitteellisia ja ottaisivat yhteyttä bloggaajiin. Toivoisin kuitenkin että muualtakin kuin Etelä-Suomesta olevat museot innostuisivat kutsumaan bloggaajia yhteistyöhön, sillä niitä pienempiä museoita ja bloggaajia löytyy muualtakin, terveisin Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa vaikuttava bloggaaja. Olen käynyt tekemässä blogitekstejä vuosien varrella omasta ilostani ja halustani esitellä museoita mm. Vapriikista, Kansallismuseosta, Visavuoresta, Joensuun ja Kuopion taidemuseoista, Keski-Suomen museosta, Lapinlahden taidemuseosta, Helsingin luonnontieteellisestä museosta sekä erilaisista taidegallerioista ja PIENISTÄ PAIKALLISMUSEOISTA. Mukaan mahtuu myös ulkomaanmatkoihin sisältyneitä museovierailujen esittelyjä mm. Louvresta ja Rooman museoista. Suurin ongelma johon olen itse bloggaajana törmännyt (varsinkin taidemuseoiden kohdalla) on kuvien käyttöoikeudet. Taidemuseoissa ei useinkaan saa valokuvata, saati julkaista kuvia verkossa. Joensuun ja Kuopion taidemuseot ovat olleet iloisia ja ennakkoluulottomia esimerkkejä siitä että minut on päästetty kuvaamaan ja tekemään omannäköistäni postausta. Etenkin Joensuun taidemuseon Lohikäärmeen vuosi-näyttelystä ajattelin etukäteen että tuskin saan kuvauslupaa, mutta niinhän se vain irtosi kun vain uskalsi kysyä. Tämän vuoksi kannustaisin museoita rohkeasti ottamaan yhteyttä bloggaajiin, sillä usein meillä (asiakkailla) on edelleen mielikuva siitä että museoissa on niin tiukat säännöt että museoita ja "vapaamielisiä ja -sanaisia" blogeja ei osaa yhdistää. Senpä vuoksi olen itse yrittänyt omilla teksteilläni innostaa lukijoita museoihin, vaihtamaan ajatuksia ja esittelemään omia museokäyntejään ja -kokemuksiaan. Nämä laaditut 10 kohtaa ovat oivalliset ja toivoisin museoiden huomioivan etenkin oman paikkakuntansa bloggaajat, jolloin bloggaajan on helppo astua museoon. Toki valtakunnan luetuimmilta blogeilta saa enemmän ja nopeammin näkyvyyttä, mutta yhteistyön tulee silloin istua blogin yleisolemukseen. Uskon että varsinkin pienet paikallismuseot hyötyisivät bloginäkyvyydestä, joilla ei muuten ole varaa laittaa suuria summia mainontaan. Ja bloggaaja kiittää aina kun saa oman bloginsa/postauksensa näkymään vaikka museon Facebook-sivuilla. Molemmille siis positiivista julkisuutta!

    Mielessäni on pitkään pyörinyt postausaihe "Bloggaaja museossa" ja se kuinka olen itse saanut museoihin kuvauslupia, kuinka minuun on museossa suhtauduttu, mitkä tilanteet ovat toimineet ja mitkä eivät. Bloggaajakollegoilta olen aika ajoin kuullut lauseen "Kuinka sait julkaista museokuvia vaikka minä en saanut" ja vastaukseksi olen antanut että etukäteen suunnittelemalla saa paljon hyvää aikaan. Tälle kaikelle pohdinnalle on selvästi tilausta joten ehkä ajatukset on aika saattaa postaukseksi asti.

    Yhteistyöterveisin ja hyvää pääsiäistä toivotellen,

    Hurmioitunut-blogi

    VastaaPoista
  2. Kiitos Hietzu! Erittäin kiinnostavaa kuulla myös aktiivisen museobloggaajan näkemyksiä aiheeseen.

    Valokuvaaminen ja tekijänoikeudet ovat monimutkainen asia ja niihin ei tosiaan taida olla muuta ratkaisua kuin kysyä erikseen suoraan museolta. Kiinnostava blogipostaus tarvitsee kyllä näyttävät kuvat, joten ilman niitä on ehkä hankala saada museoasiaa esille blogeissa.

    Itselläni ei ole blogeista juuri muuta kokemusta kuin innokkaana lukijana, mutta toivoisin kovasti, että kaikenlaiset kulttuuriaiheet pääsisivät ainakin välillä esiin ns. lifestyle-blogeissakin. Ehkä se voisi olla yksi pieni askel lähemmäs ”Miljoonaa uutta kävijääkin”…?

    Iloista pääsiäista toivottaen,

    Tuuli

    VastaaPoista
  3. Olin juuri tulossa sanomaan samaa, mutta Hietzu oikeastaan kiteytti aika hyvin ajatukseni :D Uskon että tällainen yhteistyö voisi hyvin toimia ympäri Suomea. Ainakin itseäni tämä kiinnostaisi :)

    Hyvää pääisäistä!

    Terveisin, Kulttuurielämää Helsingissä- blogisti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Culturelle!

      Nyt tiedämme jo ainakin kaksi blogia, jotka ovat selvästi näyttäneet vihreää valoa museoiden blogi-ideoille. Toivottavasti yhteistyökuvioita syntyy!

      Poista
  4. Moikka :)

    Lisään vielä vähän omia mietteitä.

    Olen siis Elsa, kirjoitan perhepainotteista blogia "Oi mutsi mutsi" ja olen koulutukseltani kulttuurituottaja, nyt työskentelen Bella-blogeissa avainasiakaspäällikkönä eli vastaan blogiemme sisältöyhteistöistä.

    Minusta museoille tekisi terää näkyä ihan tavallisten ihmisten lifestyle-blogeissa. Kulttuuriblogeja lukee pääsääntöisesti kulttuurista kiinnostuneet ihmiset, mutta haaste taitaa olla siinä miten kulttuurista ja museoista saisi valtavirtaa ja miten ihan tavalliset ihmiset, perheet, ja muut saisi blogien kautta museoihin.

    AVATKAA OVET BLOGGAAJILLE. Museoissa käy päivittäin bloggaajia. Museoiden kannattaa huomioida bloggaajat jo ihan nettisivuillaan ja tarjota mahdollisuus ilmaisiin museovierailuihin ilmottautuessa ennakkoon. Kun bloggaaja huomioidaan, hän luultavasti kirjoittaa ilman sen kummempia "yhteistyökuvioita" ja kun museo saa blogimainintaa, se kannattaa viedä museon omaan mediaan, esimerkiksi facebookiin nostoksi. Tästä hyvänä esimerkkinä Espoon modernin taiteen museo Emma, jonne olen saanut välillä kutsuja ja mikä on nostanut myös vierailujani facebookissaan. Vaikka museo päästäisi sisään ilmaiseksi kaikki halukkaat bloggaajat, se tuskin vaikuttaa museoiden talouteen mitenkään.

    Bloggaajaa kannattaa lähestyä myös henkilökohtaisesti. Minusta on tosi kiva, että sain tänään viestin missä oltiin huomattu mun tulevan Raumalle toukokuussa ja kerrottiin että olisin tervetullut myös museovierailulle merimuseoon. Yksinkertaisuudessaan se menee juuri noin, tottakai haluan ottaa kutsun vastaan ja varmasti museo saa näkyvyyttä sekä blogissa että instagramissa.

    Jos kaupungista/ paikkakuntalta ei löydy sopivaa lifestylebloggaajaa, kannattaa käyttää luovuutta. Löytyisikö hyvää ruokablogia, joka voisi järjestää vaikkapa lukija-illan paikallisten herkkujen ja kulttuurin parissa museossanne? Voisiko museosta löytyä valokuvauskoppi aiheeseen liittyvine taustakankaineen, jotta kuka tahansa kävijä voisi ikuistaa itsensä museoympäristössä ja jakaa heti sosiaaliseen mediaan muiden nähtäville? Kuten blogit, myös muu sosiaalisen median hyöty kannattaa huomioida.

    Kannattaa myös miettiä kuinka valokuvaamisen suhtautuu. On aika epätodennäköistä, että valokuvaamisesta seuraa mitään julkisuutta kummempaa. Mikään ei ole rasittavampaa kuin yrittää tehdä ilmaiseksi ja oma-aloitteisesti blogijuttua, jos kuvausluvat pitää anoa museonjohdolta mikä on yleensä viikonloppuisin ja iltaisin pois töistä. On olemassa toki teoksia,joita ei saa kuvata salamalla mutta muut valokuvauskiellot on usein liioittelua.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Elsa!

      Erittäin hyviä kommentteja ja käytännön vinkkejä. Mukava kuulla, että museot ovatkin jo ottaneet yhteyksiä! EMMA ja WeeGee-talon aulassa sijaitseva kahvila ovat ymmärtääkseni aika suosittuja perhekohteita, joten hienoa, että he ovat löytäneet sopivan kohderyhmän myös bloggaajakentällä.

      Toivottavasti bloggaajien museokeikat eivät nyt kaadu kuvauslupaongelmiin. Ehkä museoissa kannattaisi sopia jo ennakkoon, mitä tehdään, jos bloggaaja tiedustelee valokuvausmahdollisuutta. Pahinta tosiaan on, jos vastausta pitää odotella päiväkausia. Museoesineiden haurauden takia kuvaaminen salamalla voi olla joskus este, mutta kuitenkin suhteellisen harvoin.

      Jään innolla odottamaan juttua Elsan museoseikkailuista Raumalla :)

      Poista
  5. Kommenttien perusteella alkuperäiseen listaan voisi lisätä ainakin:

    11. Tarjoa bloggaajille ilmainen sisäänpääsy samaan tapaan kuin toimittajille. Pressikortillakin pääsee ilmaiseksi sisään melkein kaikkiin museoihin.

    12. Bloggaajan vierailun jälkeen muista huomioida kirjoittaja myös museon omissa sosiaalisen median kanavissa. Jaa museota käsittelevä teksti esimerkiksi museon Facebook-sivulla ja Twitterissä.

    Kaikki lisävinkit ovat edelleen erittäin tervetulleita! Museoliitossakin mietimme, miten saisimme omat viestimme läpi myös blogeihin...

    VastaaPoista
  6. Vastaukset
    1. Kiitos Hietzu! Hienoa kuulla myös bloggaajan perustellut näkemykset museobloggaamiseen. Mielestäni sekä bloggaajan että museon intressit yhdistyvät monessa kohdin. Toivotaan hyvää yhteistyötä myös jatkossa!

      Poista
  7. Tämä oli oikein mielenkiintoinen ja hyödyllinenkin teksti lukea, kiitos!

    Olemme täällä Lenin-museolla kutsuneet bloggaajia osallistumaan Millaisen Lenin-museon sinä haluat? -työpajaan. Eli bloggaajat pääsevät osallistumaan ja kertomaan mielipiteensä siitä, millainen uudistuvan päänäyttelymme tulisi heidän mielestään olla. Työpaja on osa isompaa kokonaisuutta, jossa pyydämme yleisöltä heidän näkemyksiään ja toiveitaan uudistuvan päänäyttelymme suhteen. Tarjoamme heille tietenkin ilmaisen sisäänpääsyn museoon, nostamme heidän blogejaan esiin Lenin-museon facebook-seinällä ja tarjoamme pientä purtavaa, sekä opastuksen nykyiseen näyttelyyn. Lisäksi he saavat alennuksen museokauppatuotteista. Tietenkin olisi mukavaa, jos he bloggaisivat käynnistään täällä, mutta emme aio siihen mitenkään painostaa.

    Työpaja tapahtuu tässä kevään aikana. Ainakin täällä museolla odotamme mielenkiinnolla heidän näkemyksiään. Bloggaajat eivät ole museoalan ammattilaisia, mutta muuten kyllä kiinnostuineita museoista ja kulttuurinähtävyyksistä.


    Terveisin,
    Emmy Kurjenniemi
    Tuottaja, Työväenmuseo Werstas

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällaiset tapahtumat kuulostavat hyvältä! Mukavaa että olette olleet aktiivisesti yhteydessä bloggaajiin. Jokainen bloggaaja on "ihan tavallinen museokävijä" ja siksi olisi hyvä että he jakaisivat positiivisia kokemuksiaan museoista muille "tavallisille museokävijöille" eli lukijoille. Olen huomannut että museopostaukset parhaimmillaan saavat lukijan menemään kyseiseen näyttelyyn/museoon, ja aina on mukava bloggaajana kuulla jos on saanut tuoda jonkin "tuntemattoman" museon (yhdenkin) lukijan tietoisuuteen. Näin kävi omalla kohdallani esimerkiksi Emil Wikströmin taiteilijakodin, Visavuoren, kohdalla; osa lukijoista ei ollut kuullutkaan paikasta ja sain kiitosta kauniin museon esittelystä.

      Ihan yleisesti blogit toimivat hyvin mm. näyttelymainostamisen välineenä, harvalla on aikaa seurata mitä koko Suomen museokentällä tapahtuu, joten blogeissa näyttelynostot ovat mielestäni erittäin tärkeitä. Tässä kevättalvella moni bloggaaja oli vieraillut Kaisaniemen kasvitieteellisessä talvipuutarhassa ja julkaissut upeita kuvia. Kuvat ilmeisesti inspiroivat muitakin (itseni mukaan lukien) sillä vähän ajan sisällä alkoi monessa blogissa vilahdella talvipuutahan kuvia.
      Korkeasaari järjesti mielestäni näyttävän tempauksen niin ikään kevättalvella, jossa se kutsui ReFashion blogiportaalin bloggaajia tutustumaan eläintarhaan ja kokeilemaan mm. jäänveistoa. Tarkoitus oli ilmeisesti markkinoida jääveistostapatumaa ja samalla muistuttaa että Korkeasaari on auki ympäri vuoden. Tässäkin tapauksessa tempaus oli erittäin onnistunut.

      Poista
    2. Hauska kuulla Lenin-museon suunnitelmista! Erittäin hyvä idea aktivoida yleisöä ja bloggaajia.

      Olen ehdottomasti Hietzun kanssa samaa mieltä, että blogien kautta oppii monenlaista uutta. Ainakin itselleni kaikki kulttuurijutut ovat tosi virkistävää vaihtelua usein ehkä hiukan muotipuolelle suuntautuvien blogien keskellä. Ainakin jokin asia palaa mieleen blogipostauksen jälkeen ja ehä sitä kautta innostuu myös itse tutustumaan asiaan tarkemmin.

      Muistelen, että Suomen luontokeskus Haltia järjesti viime keväänä ennakkoavajaiset bloggaajille ja postauksia ilmestyi muutamissa retkeilyblogeissa juuri ennen avajaisia. Se oli varmasti hyvä keino herätellä kiinnostusta heille läheisessä kohderyhmässä jo hiukan etukäteen.

      Poista
    3. Kyllä, tuollaiset "etukäteisiltamat" näyttelyihin olisivat varmasti hyvä idea. Museo voisi etukäteen mainostaa että tällainen "private-ilta" on tulossa (ja kerätä mukaan bloggaajia) joka lisää pientä mystisyyttä, joka lisää samalla mielenkiintoa, ja ennen näyttelyn avautumista näyttelystä saisi makupaloja jo blogeista. Kun museo ja blogi(t) sitten linkittävät postauksia esim. Facebook-sivuillaan, jutut saavat kivasti julkisuutta.

      Poista