”Kun yhteiskunnalta saatavat resurssit vähenevät, pitää museoiden saada tulovirtoja muista lähteistä”, kirjoittaa pääsihteeri Kimmo Levä.
Jyväskylän yliopiston museologian opiskelijoiden seminaarin pääaiheina olivat tänä vuonna yhteisöt, museoissa hyödynnettävä vapaaehtoistyö ja museoiden maksullisuus tai maksuttomuus.
Huhtikuun alussa järjestetyn seminaarin otsikkona oli
Kuluttakaa kulttuuria. Seminaari videoitiin — uskoakseni materiaali tulee
näkyviin ennen pitkää järjestäjätahon sivuille. Oma osuuteni seminaarissa oli
alustaa ja herättää keskustelua siitä, pitäisikö museoiden olla maksullisia vai
maksuttomia.
Museoiden rahoista puolet kuluu henkilöstön palkkoihin ja kolmasosa
kiinteistöihin. Loput käytetään toimintamenoihin, joihin kuuluvat esimerkiksi kaikki
työntekoon liittyvät ostot alkaen näyttelyjen rakentamisesta ja jatkuen
markkinointiin, viestintään sekä toimistokuluihin. Museoiden henkilöstö on
pääosin korkeakoulutettua. Kiinteistöiltä odotetaan korkeaa laatua sekä
arkkitehtuurin että teknisten ominaisuuksien puolesta.
Kulurakenteen perusteella museoiden palvelujen hintatasoa
voisi kuvitella erittäin korkeaksi! Käytännössä tilanne on päinvastainen:
mielikuvahintatasosta on matala.
Palvelujen maksuttomuuden tavoite on poliittisten
juhlapuheiden vakioaiheita. Myös museoiden työntekijät usein vieroksuvat työnsä
tuloksien hinnoittelua. Alan ulkoinen ja sisäinen paine ohjaavat siis mieluummin hintatason laskemiseen kuin nostamiseen.
Perusteena maksuttomuudelle esitetään useimmiten museotyön
yhteiskunnallista luonnetta ja sitä, että museoiden rahat tulevat pääosin
julkisista varoista. Ajatus menee suurin piirtein niin, että asiakkaat ovat maksaneet
museoiden palveluista verojen kautta. Tämä on loogista, sillä noin 80
prosenttia museoiden rahoituksesta tulee yhteisistä julkisista varoistamme —veikkausvoittovaroista ja verokertymästä.
Maksuttomuuden huono puoli on se, että resurssit eivät useimmiten
mukaudu kysynnän muutoksiin.
Jos maksuttomilla palveluilla on vähän kysyntää eli
asiakkaita, yksikkökustannukset ovat kaikille korkeat. Jos asiakkaita on paljon,
palvelun laatu laskee dramaattisesti. Kysynnän kasvu ei näy kasvavana,
lisäresursoinnin mahdollistamana tulovirtana.
Se saattaa johtaa tilanteeseen, jossa palveluja ei pystytä lisäämään
kysynnän kasvun mukana.
Toisaalta voi käydä myös niin, että huolimatta kasvavasta
kysynnästä ja tarpeesta, palvelujen maksuttomuuden mahdollistava yhteiskunnan
taloudellinen tuki vähenee tai loppuu.
Se johtaa palvelun loppumiseen kaikilta, mitä kukaan tuskin haluaa. Tulevien vuosien keskeinen kysymys onkin, kuka
palvelut maksaa — ja ennen muuta kenen ne kuuluisi maksaa.
Museopalvelujen maksaja on tällä hetkellä yhteiskunta. Niin
kuuluu luonnollisesti ollakin, sillä yhteiskunta saa niistä suurimman hyödyn. Lienee
selvää, että museopalvelujen maksuttomuuskeskustelussa yhteiskunta ei ole ollut
se, jolle palvelut halutaan maksuttomiksi. Käytännössä maksuttomuus tarkoittaa,
että palvelut halutaan ilmaiseksi yksittäiselle yhteiskunnan jäsenelle eli
museokävijälle.
Tilastojen valossa suomalaiset museot ovat kävijöille pääasiassa
maksuttomia, sillä yli puolet kävijöistä ei maksa pääsymaksuja. Maksavista asiakkaista
suurin ryhmä ovat yli 45-vuotiaat, korkeakoulutetut, asiantuntija- tai
johtamistehtävissä työskentelevät — henkilöt, jotka kuuluvat ylimpään tuloluokkaan.
Onko tämä se ryhmä, jolle museoiden pitäisi tulevaisuudessa
olla nykyistä maksuttomampia?
Vaasan yliopiston tekemä tutkimus museoiden
aluetaloudellisista vaikutuksista osoitti, että pääsymaksuttomat museokäynnit
eivät ole ilmaisia. Keskimäärin museokäynnin aikana käytetään rahaa 32—49
euroa, joka jakautuu pääryhmiin seuraavasti:
- majoituspalvelut 20,7 % (6,6-10,1 euroa)
- matkaliput 20,3 % (6,5-9,9 euroa)
- ravintolat ja muu ruokailu 19,9 % (6,4 -9,8 euroa)
- ostokset 11 % (3,5-5,4 euroa)
Museoiden osuus museokäynnin keskimääräistä kuluista on 3,6
prosenttia eli 1,2 — 1,8 euroa. Se
tuskin on osa, joka ensimmäisenä täytyy ottaa tarkasteluun, kun museovierailun
taloudellista kynnystä halutaan madaltaa.
Näyttää enemmänkin siltä, että maksuvalmiudeltaan parasta
suomalaista A-ryhmää edustavalle kävijäryhmälle museopalveluiden pitäisi
jatkossa olla nykyistä maksullisempia. Hyvin toimeentuleva ryhmä lienee se
sateentekijä, jonka maksuilla on mahdollista korvata yhteiskunta-asiakkaalta vähenevät
tulovirrat.
Pääsymaksun suora nostaminen ei välttämättä ole paras
ratkaisu, vaan on löydettävä keinot, joilla nostamme osuuttamme aikaansaamastamme
rahavirrasta.
Olen aikaisemminkin hieman ihmetellyt, että toistaiseksi en
ole törmännyt museostrategiaan, joka määrittelisi tärkeimmäksi kohderyhmäksi nykyisen
maksukykyisen pääasiakasryhmän. Yleensä rooli on usein annettu lapsille,
nuorille tai nuorille aikuisille. Tulovirran näkökulmasta heistä ei ole
budjetteja paikkaamaan.
Kenties pikkuhiljaa viriävät palvelumuotoiluhankkeet tuovat
asiaan korjausta?
Kimmo Levä
Kirjoittaja on Suomen
museoliiton pääsihteeri
Kuluttakaa kulttuuria seminaarin puheenvuorot voi käydä katsomassa nyt täältä: http://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/hum/taiku/museologia/kuluttakaa-kulttuuria
VastaaPoistaKiitos täydennyksestä, Hietzu!
VastaaPoista"Olen aikaisemminkin hieman ihmetellyt, että toistaiseksi en ole törmännyt museostrategiaan, joka määrittelisi tärkeimmäksi kohderyhmäksi nykyisen maksukykyisen pääasiakasryhmän. Yleensä rooli on usein annettu lapsille, nuorille tai nuorille aikuisille. Tulovirran näkökulmasta heistä ei ole budjetteja paikkaamaan." - Kimmo: usko tai älä, asiasta on jo puhuttu :) Ainakin kissan tassu on pöydällä.
VastaaPoista...on se kumma, kun tieto ei kulje... Ei vaan, hienoa että tämäkin kissa on nousemassa pöydälle. Kun tilaisuus tulee kuulen mielelläni lisääkin, miten homma etenee.
VastaaPoista