"Kätketyn museoaarteen luokse on opastettava näkyvästi", kirjoittaa viestintäpäällikkö Seppo Honkanen.
Syrjäiselle hiekkakentälle pystytetty teltta täyttyy ihmisistä, koska sirkusväellä on vankka kokemus yleisön houkuttelemisesta. Kun sirkuksen vankkurit saapuvat kaupunkiin, pellen naama virnistää kadunkulmiin pystytetyissä mainoskylteissä — ne eivät jää huomaamatta.
Tammerkosken rannassa, punatiilisten tehdasrakennusten keskellä sijaitseva museokeskus Vapriikki on monella tapaa upea kohde ydinkeskustan kupeessa. Näyttelyt ovat hienoja, miljöö ainutlaatuinen, ruoka ja palvelu erinomaisia. Ihasteltavaa kaikenikäisille kävijöille riittää peräti 7 000 neliömetrin verran.
Mutta ensin heidän pitäisi löytää ovesta sisään.
Mutta ensin heidän pitäisi löytää ovesta sisään.
Osa 1: Kuinka Vapriikkiin opastetaan keskustasta?
Ystäväni kertoi kuulleensa sanan Vapriikki. Hän arveli sen olevan "jokin pieni museo, joka luultavasti liittyy vanhoihin tehtaisiin". Pyysin hänet kierrokselle tekemään havaintoja, kommentoimaan.
Käytän Vapriikkia esimerkkinä, koska olen tamperelainen. Havaintoja on helppo soveltaa moniin muihin museokohteisiin.
Osa 2: Lähestytään Vapriikkia pohjoispuolelta
Koskimaiseman halkaisee Palatsin kävelysilta. Se yhdistää Finlaysonin ja Tampellan alueet, joten Vapriikkiin voi saapua nykyään myös rakennuksen pohjoispuolelta.
3. "Ei kalastusta, ei koiria, ei läpikulkua, nauhoittava kameravalvonta", ilmoitetaan portin kyljessä. Sisäänheittomateriaalia. |
4. Maisemareitti on todella hieno, ellei peräti ainutlaatuinen. "Kuin ulkomailla olisi", hihkaisee kommentaattori. Käytävän päässä pilkottaa sininen, suomalainen kieltokyltti. |
5. Pääsy kielletty — kävelyreitin luvattiin vievän Vapriikin terassille, mutta se päättyy kieltoon. Onneksi kyltti ei koske museokeskusta, vaan kieltää padon päälle kapuamisen. Vierestä löytyvät rappuset museoravintolan terassille. "Mahtavat näköalat. Täällä olisi mukava syödä." |
Kaikki ei ole kiellettyä
Museoista täysin riippumattomat pykälät, asiat ja virkamiehet rajoittavat museoiden mahdollisuuksia saada näkyvyyttä.
Arvokiinteistöjen seiniin ei saa kiinnittää mainoskylttejä, -kankaita tai kirkkaina loistavia logoja. Mainostelineitä ei voi asetella minne tahansa. Museoiden henkilökunta ei voi käyttää työaikaansa julisteiden liimailuun. Eikä museo ole mikään sirkus, joka levittelee räikeitä pellenkuvia lyhtypylväisiin. Taloudellisia resurssejakaan ei ole.
Kaikki ei sentään ole kiellettyä tai mahdotonta. Museoiden kannattaa miettiä, mitä konkreettista ne voisivat tehdä opastaakseen ja kannustaakseen kävijöitä ovesta sisään. Entä mitä sen eteen voisi tehdä jo tänään?
Lähes kaikki pitävät museoista. Läheskään kaikki eivät vielä sitä tiedä, koska he eivät ole käyneet museossa kymmeneen vuoteen.
Opasteisiin kannattaa panostaa myös verkossa. Vilkaiskaa seuraavaksi oman museonne verkkosivuja ulkopuolisen silmin. Kuinka selkeästi aukioloajat, osoitteet, ajo-ohjeet ja karttalinkit ovat esillä? Mistä näkyvyyttä halvalla?Huonoja ehdotuksia, keksikää parempia.- Ottakaa mallia Ikeasta: maalatkaa asfalttiin pieniä jalanjälkiä / reittejä / nuolia, jotka opastavat museoon. - Kiinnittäkää lyhtypylväisiin kylttejä, jotka näyttävät museon sijainnin ja kävelymatkan. - Hankkikaa kymmenen katumainostelinettä. Viekää ne aamulla ne ulos, kerätkää ennen sulkemisaikaa sisälle. - Levittäkää kadun yläpuolelle mainoskangas. - Keksikää yllättäviä paikkoja, joissa museotanne voisi mainostaa. Naapuritalon katolla? Veneen kyljessä? Aidassa? Baarien vessoihin kiinnitetyissä tarroissa? - Soittakaa kunnan edustajalle, kiinteistön omistajalle tai poliisille ja ylipuhukaa hänet antamaan lupa mainosten levittämiselle. - Kysykää vinkkejä ystäviltä, puolitutuilta, kylänmiehiltä: henkilöiltä, jotka eivät tavallisesti museossa käy. Missä museo voisi näkyä? - Palkatkaa maskotti jakamaan lentolehtisiä: "Tervetuloa museoon, nauttisitte siitä." - Huolehtikaa, että kunnan viralliset opaskyltit ovat ajan tasalla. - Suurin osa Keski-Suomessa autoilleista tietää Jari-Pekka -huoltoaseman, koska se aloittaa mainostamisen 100 km aikaisemmin. "Enää 100km Jari-Pekkaan!" Millaisia keinoja muut liikkeenharjoittajat käyttävät herättääkseen asiakkaiden huomion? - Miten Vesa Keskinen saa ihmiset ajamaan satoja kilometrejä Tuuriin? Muuttukaa kyläkauppiaksi. Hei, se oli vitsi.
Seppo Honkanen
Kirjoittaja on Suomen museoliiton viestintäpäällikkö
Ai niin. Vapriikissa ensimmäistä kertaa vieraillut kommentaattori ihasteli museokeskusta kaksi tuntia, jonka jälkeen hän harmitteli, että juna Helsinkiin lähtee tunnin päästä.
"Voisin viettää täällä vaikka koko päivän." |
Museoiden pitäisi rohkaistua tuomaan itseään esille. Vaikka olisi kuinka hienoa sisältöä, niin tyhjinä salit ammottavat, mikäli ihmisiä ei houkutella sisälle. Se ei ole kenenkän etu.
VastaaPoistaTuttua tarinaa! Kun olemme kartoittaneet museoiden saavutettavuutta, olemme huomanneet hurjasti käyttämättömiä mahdollisuuksia.
VastaaPoistaVielä harmittavampaa on, kun houkutteleva kyltti näkyy, pyörit ja etsit, ja lopuksi joku tietää kertoa että "sehän on ollut jo useamman vuoden suljettuna".
VastaaPoistaTämä on niin totta. Hyvä, että kirjoitatte aiheesta.
VastaaPoistaMainio kirjoitus! Kovin totta tämä myös monien muiden museoiden kohdalla
VastaaPoistaKiitos kommenteista!
VastaaPoistaMitä museokeskus Vapriikkiin tulee, sen opasteita käytetään on kirjoituksessa käytännön esimerkkinä, koska itse olen tamperelainen — tunnen alueen. Aivan vastaava, ellei huonompi, opaste-, kyltti- ja sisäänheittotilanne on monessa muussa museokohteessa.
Suomalaiset museot ovat todella hienoja paikkoja. Sisältö ja miljöö ovat 110% kunnossa, mutta monilta potentiaalisilta kävijöiltä ne jäävät kokematta, koska heitä ei siihen aktiivisesti kannusteta.
Lähes kaikki pitävät museoista. Läheskään kaikki eivät vielä sitä tiedä, koska he eivät ole käyneet museossa sitten kouluvuosien.
Millaisia keinoja tai mahdollisuuksia on heidän houkuttelemisekseen? Se on aihe, jonka pohtiminen on koko alan kannalta merkittävää.
-Seppo Honkanen
Nyt on tartuttu hyvään aiheeseen! Paljon autolla liikkuvana harmittelen myös sitä, että tienvarsikylteissä ei useinkaan ole ilmoitettu aukioloaikoja, vaikka museoon poikkeaminen toisikin matkaan monen kilometrin lenkin. Positiivisena poikkeuksena tästä on mainittava Mobilia, johon olen pari kertaa mennyt "sattumalta" vain siksi, että aukioloajat ovat olleet selvästi esillä, ja hukkareissun pelko on siten ollut aiheeton.
VastaaPoistaMuseoihin en ehkä muutenkin päässyt rakentumaan jonkinlainen kieltojen ja rajoitusten henki. Näyttelyt pitäisi esimerkiksi pyrkiä rakentamaan siten, että "koskeminen kielletty" -kylttien määrä saataisiin minimiin. Museoiden kokoelmakeskukset ovat salaisia paikkoja, joita usein - mielestäni turhan hanakasti - suojellaan julkisuudelta varkaiden pelossa. Valokuvaamista kielletään silloinkin, kun se ei ole tarpeen - ja vaaditaanpa jossain yksityishenkilöäkin maksamaan lainkin näkökulmasta epämääräinen kuvausmaksu.
Kireässä taloudellisessa tilanteessa museoiden suoritteita tutkitaan yhä tarkemmin. Museokohteen tärkein suorite on kävijäämärä: niiden lisäämiseksi ja tyytyväisten kanta-asiakkaiden hankkkmiseksi ei siis voi koskaan tehdä liikaa työtä.
Jep, hyvä keskustelu ja aihe aina ajankohtainen. Valitettavan usein museot vetäytyvät poteroihinsa ja valittavat resurssipulaa, vaikka aika helpoilla keinoilla ja pienillä taloudellisilla investoinneilla voisi saada enemmän näkyvyyttä ja tietoa museoista. Aiemmin tällä palsatalla on projektikoordinttaattori Elina Björkqvist kirjoittanut osoitteettomista museoista, joita puhelimien paikannustoiminnot eivät löydä http://museoliitto.blogspot.fi/2014_07_01_archive.html. Vaikea on silloin päästä perille edes toteamaan sitä, että museo on kiinni. Toisin on Ruotsissa. Siellä viime vuonna avattu Abba-museo porskuttaa komeilla kävijämäärillään, yli 350 000 kävijää enimmäisenä vuonna. Suomessa aprikoidaan onko Abba-museo edes museo, ja riittääkö kävijöitä ensimmäisen vuoden jälkeen kun Abba-fanit ovat jo nähneet museonsa. Voin vannoa, että riittää. Ruotsalaiset osaavat markkinoinnin ja brändäyksen olipa kyseessä vaatteet, huonekalut, musiikki tai museo. Kävin kesällä Abba-museossa ja aion käydä toistekin, enkä ole edes Abba-fani. Käyn myös Vapriikissa - tunnen nääs tien sinne.
VastaaPoistaMuseonjohtaja Marjo-Riitta Saloniemen vastaus tähän blogikirjoitukseen: https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2984628656049553663#allposts/postNum=0
VastaaPoistaNiin monet museot kykenevät hukkaamaan valtavan potentiaalinsa siihen, että ne eivät tee mitään houkutellakseen ihmisiä sisään. Tai ovat varmaan kovasti tekevinään, mutta tekeminen on niin onnetonta, että hohhoijaa. Ja on aivan turha mussuttaa museonjohtajien siitä, että kun on niin hankalaa se näkyminen. Miten yksityisyritykset ja kaiken maailman tapahtumat sitten pystyvät näkymään? Eikö heille pitäisi olla ihan yhtä hankalaa? Asenteesta siinä lähinnä on kysymys.
VastaaPoista