Taannoisen sunnuntain Hesarin (HS 3.8.2014)
pääkirjoituksessa kerrotaan Viron onnistumisista sähköisten palveluiden
kehityksessä:
”Viron menestystarinan ydin on X-road, kansallinen palveluväylä. Se tarkoittaa mallia, jolla tieto säilytetään, siirretään ja käytetään verkossa. Ajatuksena on, että kaikki tehdään vain kertaalleen. …kutakin palvelua varten tiedot kerätään sieltä, missä ne ovat ajan tasalla. … Voisiko Suomi ottaa oppia Virosta? Kyllä voi. Osittain kyse on teknisistä ratkaisuista, osittain johdonmukaisten pelisääntöjen merkityksen ymmärtämisestä.”
Pääkirjoituksessa puhutaan laajasti sähköisistä palveluista,
terveydenhuollosta ja niin edespäin. Mutta kavennetaanpa katsantoa
museosektoriin, etenkin kokoelmahallintaan, ja pohditaan sähköisiä
välineitämme. Viron museoiden tilanteesta en vielä tiedä paljoakaan, mutta
Suomen kentän tunnen hyvin valtakunnallisen Museo 2015 -hankkeen vetäjänä ja
ICOM Suomen komitean puheenjohtajana.
Otsikossa mainittu Museoiden luettelointiohje on hankkeemme
alkuvuodesta julkaisema järjestelmäriippumaton suositus, jolla museoita
ohjataan tuottamaan yhdenmukaista, osittain standardisoitua luettelointitietoa,
joka siirtyy sujuvasti järjestelmästä toiseen ja aukeaa yleisölle julkisten portaalien
kautta. Muistipalatsi taas viittaa muistamismetodiin, jossa asioita painetaan
mieleen yhdistelemällä niitä fyysisiin mielikuviin, joita sijoitellaan ajatuksissa
johonkin tuttuun paikkaan, esimerkiksi kotitalon huoneisiin ja komeroihin.
Muistipalatsi on muistamismetodi, jossa asioita painetaan mieleen yhdistelemällä niitä fyysisiin mielikuviin tutusta paikasta. |
Jokaisella ihmisellä on omat muistamisen tekniikkansa.
Toinen hallitsee muistipalatsitekniikan toisen joutuessa jatkuvasti
turvautumaan muistilappuihin. Joku dokumentoi kaiken, toinen ei mitään. Hyvä
näin.
Mutta muistiorganisaatioiden kannattaa kehittää yhteiset pelisäännöt ja yhteen pelaavat järjestelmät. Toki museot, arkistot ja kirjastot ovat organisoituneet yhdessä ja erikseen alan alkuhämäristä alkaen, mutta tietokoneistuminen ja kokoelmien digitalisoituminen muutti tilannetta siirtäen kokoelmahallinnan sähköiseen muotoon.
Mutta muistiorganisaatioiden kannattaa kehittää yhteiset pelisäännöt ja yhteen pelaavat järjestelmät. Toki museot, arkistot ja kirjastot ovat organisoituneet yhdessä ja erikseen alan alkuhämäristä alkaen, mutta tietokoneistuminen ja kokoelmien digitalisoituminen muutti tilannetta siirtäen kokoelmahallinnan sähköiseen muotoon.
Alkoi muodostua sähköisiä arkistoja ja
kokoelmia, jotka ensi alkuun olivat kuin kaukaiset mantereet McNeilin isän ja
pojan Verkottunut ihmiskunta -kirjan alkupuoliskolla — eivät missään
yhteyksissä keskenään ja tuskin edes tietoisia toisistaan. Etäiset saarekkeet
kehittyivät erillään omien tarpeidensa mukaisesti.
Lopulta maailma yhtenäistyi
ja saarekkeiden oli löydettävä keinot kommunikoida toistensa kanssa.
Vääjäämättä mentiin siihen, että tarvittiin yhteisiä pelisääntöjä ja lopulta yhteensopivia
järjestelmiä. Paralleeli kokoelmahallinnan kehitykseen: ensin jokaisella
museolla oli oma järjestelmän sä, josta nyt mennään kohti yhtenäisyyttä, yhteistoimivuutta,
avoimuutta ja yhteisiä sääntöjä.
Kehitys on kehittynyt tässä jo jonkin aikaa; erilaisia
tietovarantoja ja järjestelmiä on lukuisia mutta ne kommunikoivat jo keskenään.
Tietoa kertyy, säilyy ja siirtyy. Rakenteilla on muistiorganisaatioiden
yhteinen muistipalatsi.
Minkälainen palatsi tässä on tekeillä?
Sitä miettii
ylemmällä tasolla Kansallinen digitaalinen kirjasto koostaessaan kokonaisarkkitehtuuria,
jonka yksi osa on hankkeemme vastuulla oleva museoiden kokoelmahallinnan kokonaisarkkitehtuuri.
Näissä selvitetään kattavasti, minkälaisia tietovarantoja meillä on, kuinka
niitä hallinnoidaan ja miten ne saadaan pelaamaan yhteen. Kokonaisarkkitehtuuria
miettimällä on mahdollista organisoida sellainen muistipalatsi, josta tieto
säilyy järjestyksessä ja josta sitä on helppo noutaa.
Palatsiin rakentuu loputtomasti huoneita ja komeroita, joihin
meillä kaikilla on pääsy. Kun suunnittelemme oikein, tekniikka kyllä huolehtii
siitä, että yhdenkään huoneen tai komeron sijainti ei pääse unohtumaan.
Tekniikka ja it-ihmiset hoitavat myös sen, että yleisölle palatsi aukeaa vain
niiltä osin kun me itse haluamme. Entä sisältö, palatsin syövereistä löytyvä
tieto? Onko se laadukasta ja löydettävissä? Ei kai mitään huku palatsin
käytäville? Eihän vain mikään komero jää takalukkoon?
Kokonaisuuden toiminnan kannalta on olennaista, että tieto
on oikeassa muodossa. Kun kaikki kirjaavat samojen sääntöjen mukaan, tieto asettuu
oikealle paikalleen ja on sieltä on aina löydettävissä ja siirrettävissä.
Virheellinen tai puutteellinen kirjaus tarkoittaa vaikeuksia palatsissa
navigointiin ja johtaa monikertaistuvaan työmäärään luetteloijan joutuessa
täyttämään saman tiedon useaan kertaan — sen saman tiedon, minkä itse tai joku
muu on kirjannut jo lukuisia kertoja toisaalle.
Loppuun vähän visiota Viron esimerkin innoittamana: Eikö
olisi hienoa, jos luetteloitavanasi olevan esineen tiedoista suuri osa tulisi
valmiina jostain muualta; sieltä missä kyseiset tiedot on jo luetteloitu ja
sieltä, missä esineeseen liittyvien toimijoiden ja tapahtumien tiedot on jo
kirjattu?
Kutakin luettelointitoimintoa varten tiedot kerätään sieltä, missä ne
ovat ajan tasalla, olivat ne sitten hierarkioiden ylemmillä tasoilla tai
jossain aivan muualla yhteisten tietokantojen muodossa. Tätä kohti mennään,
kunhan vain järjestelmät toimivat ja tiedot kirjataan oikein. Kirjastopuolella
tässä ollaan jo pitkällä.
Museoiden luettelointiohje! Siinä on niitä yhteisiä
pelisääntöjä kokoelmahallintaan. Lukekaa sitä, noudattakaa sitä. Me olemme
tehneet valtavasti työtä selvittääksemme niitä lukuisia standardinmukaisia ja
tylsiä luettelointiperiaatteita, joita niin usein ei oikein jaksa pohtia. Ohjeesta
selviää kuinka niitä tietoja syötetään, jotta mitään ei huku palatsin
syövereihin.
Teidän, muistipalatsin sisällöntuottajien, kannattaa käyttää osaamistanne
ja energiaanne tiedon ja tarinoiden liittämiseen kohdetietoihin, koska ilman
niitä esineet ovat varsin mykkiä eikä niillä ole museoarvoa.
Eero Ehanti
Kirjoittaja on Museo 2015 -hankkeen projektipäällikkö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti