Suomen valokuvataiteen museo aikoo moninkertaistaa vuodenvaihteen venäläiskävijöiden määrän museon aiempiin vuosiin verrattuna. Valokuvataiteen museon viestintäasiantuntija Heikki Pölösen mielestä resepti kävijämäärän kasvuun on yksinkertainen: museo pidetään auki.
Aiempina vuosina museon ovet ovat vuodenvaihteessa olleet
yleisölle suljettuna, koska tilaan on pystytetty uutta näyttelyä. Nyt elokuussa
avattava #Snapshot-näyttely vaihdetaan vasta tammikuun loppupuolella, minkä
ansiosta ovet voidaan pitää auki myös kuun alussa, kun venäläisturistit
saapuvat viettämään lomiaan.
Ja venäläisturistithan saapuvat. Matkailunedistämiskeskuksen (MEK) mukaan Suomeen tulevista matkailijoista on
venäläisiä jo nyt lähes puolet. Pääkaupunkiseudulla venäläismatkailijoita on
ollut viime vuosina noin satatuhatta pelkästään joulun ja loppiaisen välisenä
aikana. Matkailijoiden määrä on myös kasvanut vuosittain, eikä kasvulle näy
loppua. Tutkimus- ja analysointikeskus TAK Oy ennustaa maaliskuussa 2013
julkaistussa tutkimuksessa, että venäläisten Suomen-matkailu tulee
lisääntymään ainakin vuoteen 2030 asti.
Venäläisten matkailuinto ei välttämättä suoraan näy
suomalaisten museoiden kävijämäärissä. Selvää kuitenkin on, että potentiaalisia
venäjänkielisiä kävijöitä on sekä nyt että myös jatkossa. Museoiden vastuulle
jää madaltaa kävijöiden kynnystä astua museoon. Näitä kynnyksiä ovat
esimerkiksi aukioloajat ja venäjänkielisen tiedon puute. Rajalla jonottamisen
lisäksi juuri niihin venäläismatkailijat ovat nimittäin TAK Oy:n tutkimuksen
kaikista tyytymättömimpiä.
Valokuvataiteen museossa tyytymättömyyden aiheet otetaan
vakavasti. Aukioloajoissa pyritään jatkossakin ottamaan venäläisten
turistisesongit huomioon. Venäjänkielistä sisältöä halutaan lisätä museon
omalle nettisivulle. Lisäksi museo on tuottanut ja jakanut tietoa toiminnastaan
seitsemän museon yhteisessä hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää
kulttuurimatkailua Venäjältä Suomeen.
Hankkeessa on perustettu sosiaalisen median kanaviin
venäjänkielisiä ryhmiä, joissa kerrotaan museoiden toiminnasta. Askeleet ovat
olleet pieniä ja markkinointiin käytetyt rahamäärät maltillisia. Silti jo
vajaassa puolessa vuodessa Facebookiin ja venäläisten suosimaan
Vkontakteen perustetut ryhmät ovat kasvaneet mukavasti.
Museoiden omassa viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa
auttaa jo tieto siitä, että ryhmissä on eniten jäseniä Pietarista, Petroskoista
ja - yllätys yllätys - Helsingistä. Tämän vuosituhannen puolella Suomessa
asuvien venäjää puhuvien määrä on yli kaksinkertaistunut (YLE). Uskoa ja
toivoa sopii, että tavoittamalla suoraan edes osan näistä matkailijoista ja
Suomessa asuvista venäjänkielisistä, leviää viesti museoiden palveluista heidän
kauttaan myös eteenpäin. Sitä edesauttaa museoiden aktiivisuus sosiaalisessa
mediassa.
Museot kulttuurimatkailun kärkeen –hankkeen tavoitteena on
rakentaa nykyistä toimivampaa yhteistyötä museoiden ja matkailualan välille.
Vajaan puolen vuoden kokeilun jälkeen hankkeen tuloksia on vielä vaikea
arvioida. Mutta se on helppo arvioida, että museossa on enemmän kävijöitä, jos
se on auki. Ja se, että pienilläkin rahallisilla panostuksilla voi lisätä
matkailijoiden tyytyväisyyttä ja museon kävijämääriä. Tyytyväinen kävijä
nimittäin kertoo kokemuksistaan myös eteenpäin ja tuo seuraavalla käynnillä
ystävänsäkin mukanaan.
Heikki Pölönen
Kirjoittaja on Suomen valokuvataiteen museon viestintäasiantuntija
#snapshot-näyttely Suomen valokuvataiteen museossa 21.8.2014-18.1.2015.
#snapshot-näyttely Suomen valokuvataiteen museossa 21.8.2014-18.1.2015.
Olemme Aboa Vetus & Ars Novassa seuranneet tarkkaan venäläismatkailun sesonkeja ja pitäneet ryhmiä varten museota auki joustavasti. Pari vuotta sitten supistimme joulunajan taukoa: samalla kun tarjoamme enemmän museopalveluja kaikille, myös vuodenvaihteen venäläiset lomailijat pääsevät museoon. Yhteistyö paikallisen matkailutoimiston TurkuTouring Oy:n venäjänmatkailun asiantuntijoiden kanssa on ollut ensiarvoisen tärkeää venäläisryhmien tavoittamisessa. Vain avoinna oleva museo saa kävijöitä.
VastaaPoista