Kilpailu modernien humanistien huomiosta on kovaa. Tärkeintä on, että museon verkkosivut ja yhteystiedot ovat ajan tasalla ja helposti löydettävissä. Myös erilaiset messut ovat museoille mahdollinen, ja monen ulkomaalaisen museon mielestä myös jo suotava ja kannattava, foorumi näkyä kulttuurimatkailukohteen statuksen omaaville museoille.
Museot ovat tiedon esittämisen rautaisia ammattilaisia. Esilläolo rajoittuu usein kuitenkin ainoastaan näyttelyihin museon seinien sisällä. Laajimmillaan ollaan aktiivisia ja näkyviä päivittyvillä verkkosivuilla, vuorovaikutteisessa sosiaalisessa mediassa tai ehkä paikallislehden aukeamilla. Museoiden ammattitaidolla tuotetut, mielenkiintoiset ja monipuoliset sisällöt ja ohjelmat mahdollistaisivat enemmänkin ja kaipaisivat myös laajempia areenoja!
Erilaiset messut ovat mahdollinen, ja monen ulkomaalaisen museon mielestä myös jo suotava ja kannattava, foorumi näkyä kulttuurimatkailukohteen statuksen omaaville museoille. Messuille halajavan museon ei kuitenkaan kannata lähteä näytteilleasettajaksi ilman suunnittelua ja ennen kuin muutama perusasia on laitettu kuntoon. Esilläolo tuo varmasti uusia tuttavuuksia, kiinnostuneita ja museosta verkon kautta tietoa etsiviä, joten museon verkkosivujen ja yhteystietojen on oltava ajan tasalla ja helposti löydettävissä. Nämä tiedot on toki hyvä olla reilassa, vaikka messuille ei osallistuisikaan.
On hyvä päättää valmiiksi, mitä messuille osallistumisella tavoitellaan. Onko tarkoituksena saada näkyvyyttä ja lisätä kävijämääriä? Halutaanko houkutella yksittäisiä museovieraita, kokonaisia ryhmiä vai ovatko kohteena kenties ulkomaiset matkailijat? Tavoitteet auttavat itselle sopivien ja oikeiden messujen löytämisessä ja oikeanlaisen markkinointi- ja jakomateriaalin valinnassa ja suunnittelussa. Tavoite määrittää myös messujen luonteen. Ulkomaalaisia tavoitteleva ei esittele toimintaansa kirjamessuilla.
Yhteistyössä on voimaa! Messuille kannattaa kulujen jakamiseksi mennä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Suomen museoliitto on perinteisesti osallistunut Turun Kirjamessuille paikallisten museoiden kanssa. Tänä vuonna liiton löytää osastolta A5. Museo voi osallistua tapahtumiin yhdessä myös kotipaikkakuntansa kanssa. Erityisesti matkamessuilla tälläinen yhteistyö voi olla hedelmällistä. Kotimaisilla messuilla museo tavoittaa erityisesti kotimaiset kävijät.
Visit Finlandin asiakaslehti Matkailusilmä 02/15 kertoo kansainvälisen matkailun kasvun jatkuvan vahvana. Ulkomaalaiset matkailijat ovatkin suuri potentiaalinen asiakasryhmä ja heitä tavoittelevan museon olisikin hyvä suunnata messuille ulkomaille. Museot kulttuurimatkailun kärkeen –hanke vieraili Milanossa järjestettävässä Benordic-Milano tapahtumassa yhdessä Serlachius Museoiden ja Aboa Vetus & Ars Novan kanssa. Paikalla olivat näkyvästi myös läntisen naapurimme ABBA The Museum ja Skansen. Skansenin edustaja kertoikin museon kiertävän kansainväliset messut aina Saksasta Kiinaan saakka. Markkinointiin varattu budjetti museolla taitaa tosin olla moninkertainen suomalaisten museoiden vastaaviin. Toivottavasti markkinointi on huomioitu jokaisen suomalaisen museon budjetissa edes jollain summalla.
Mahtavia mahdollisuuksia ovat workshopit, joissa matkailupalveluiden ja -tuotteiden ostajat ja myyjät kohtaavat kasvokkain ennalta sovittujen tapaamisten merkeissä. Tilaisuudet ovat hyvin suunniteltuina tehokkaita suuremman kävijävirran kartuttamiseen. Workshopit eroavat normaalista messuosallistumisesta siinä, että museon edustajia näihin tapaamaan tulevat tahot ovat kiinnostuneet valmiista paketoiduista kokonaisuuksista. Museolla on siis oltava valmiina tuotteistettu ja helposti myytävä tuote. Yleisömessuilla flyereiden jaolla pääsee pitkälle, mutta ammattilaisia tavatessa kompaktit paketit ovat must.
Elina Björkqvist
Kirjoittaja työskentelee projektikoordinaattorina Museot kulttuurimatkailun kärkeen -hankkeessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti