perjantai 11. maaliskuuta 2016

9 vinkkiä, joilla 55 000 ihmistä houkutellaan museonne ovesta sisään

Museokortti kannattaa mainita museon ilmoituksissa. Se kasvattaa kävijöiden määrää ja auttaa myymään uusia Museokortteja.


Lähes 55 000 lompakosta löytyy jo Museokortti. Tulevana kesänä Suomessa liikkuu kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka ovat vuoden mittaisella kulttuurimatkalla etsimässä nähtävää ja koettavaa. Kyseessä on innokas, aktiivinen ja helppo kävijäryhmä — heidät kannattaa houkutella sisään museonne ovesta! 

Liioittelen otsikossa. En sentään takaa, että museonne kävijämäärä kasvaa 55 000 henkilöllä, jos noudatatte allaolevia vinkkejä. Mutta uskon, että ensi kesänä Museokortti-turistien määrä näkyy museonne lipputiskillä aivan joka tapauksessa. 


1. Ilmoituksiin ja esitteisiin maininta Museokortista
  • Museokortin tunnuksen lisääminen omiin ilmoituksiin tai esitteisiin toimii herätteenä muistuttamassa, että sisään pääsee myös Museokortilla. Samalla se myös kannustaa ostamaan Museokortin juuri teidän museostanne.
  • Ilmoituksiin kannattaa lisätä myös tekstimaininta, esimerkiksi: "Museokortti-kohde" tai "Sisäänpääsy Museokortilla".
2. Museokortti esille myös museon ulkopuolelle
  • Miten Museokortti näkyy museonne ulkopuolella? Esimerkiksi A-standissa tai muiden ulkomainosten yhteydessä on helppo kertoa, että kyseessä on Museokortti-kohde. Kätevintä on lisätä muun ilmoituksen yhteyteen M-tunnus tai vaikkapa kuva Museokortista. 
  • Maantien varressa sijaitsevat museot voivat muistuttaa myös autoilijoita siitä, että sisään pääsee myös Museokortilla. Tienvarsimainoksen yhteyteen lisätty M-tunnus tai Museokortin kuva riittää — kortinomistajat tunnistavat sen ja kurvaavat museon pihaan! 
3. Ulko-oveen ja lipputiskille keltainen M-tarra
  • Onhan museonne ulko-oveen ja lipputiskille liimattu keltainen ”Meillä käy Museokortti” -tarra? Toivottavasti! Toimitamme mielellämme lisää tarroja, jos ne ovat päässee loppumaan.
 4. Hinnastoon näkyville myös Museokortti (59€)
  • Onhan museonne pääsylippuhintojen joukossa mainittu lipputuotteena myös Museokortti? Jos ei vielä ole, lisätkää maininta heti huomenna. Tämä on helpoin tapa tarjota mahdollisuutta ostaa Museokortti museostanne.  Lisäksi se on hyvää asiakaspalvelua.
5. Museon verkkosivulle selkeä maininta sisäänpääsystä Museokortilla  
  • Kuinka näppärästi museonne verkkosivuilta löytää tiedon siitä, että kyseessä on Museokortti-kohde? 
  • Kuinka helposti verkkosivuiltanne löytää maininnan siitä, että museostanne voi ostaa Museokortin joko itselleen tai lahjaksi? 
  • Pelkästään asiakaspalvelunkin nimissä nämä tiedot kannattaa lisätä! 
6. Museokortin näkyvyysmateriaalit esille
  • Katsokaa lipputiskiänne asiakkaan silmin: Huomaako satunnainen asiakas helposti, että museonne on Museokortti-kohde? Ovatko Museokortin näkyvyysmateriaalit esillä? Voisiko näkyvyyttä parantaa jotenkin? Entä miten asiakas innostettaisiin ostamaan Museokortti?
7. Instagram- ja Facebook-postausten merkitseminen #Museokortti-tagilla
  • #Museokortti-hashtagilla (tunnisteella) löytyy Instagramista yli 2 600 kuvaa. Mitä jos tagaisitte Instagram-, Twitter- ja FB-postauksenne #museokortti-tagilla?
8. Tiedotteisiinne maininta Museokortista
  • Entä jos mainitsisitte myös mediatiedotteissanne esimerkiksi, että "Museoomme pääsee myös Museokortilla" ja "Meiltä voi ostaa Museokortteja itselle tai lahjaksi".
9. Aktiivinen tarjoaminen asiakkaalle: "Kertalippu vai Museokortti?"
  •  Jos asiakkaalle ei vielä ole Museokorttia, tarjotkaa hänelle oma-aloitteisesti mahdollisuutta ostaa sellainen! Teennäisiä myyntipuheita ei tarvita, koska yksi napakka kysymys riittää: ”Otatko kertalipun vai Museokortin?”

Seppo Honkanen
Kirjoittaja on Museokortin kehitysjohtaja


PS. Kommenttipalstalla on loistava mahdollisuus jakaa vinkkejä Museokortin näkyvyyden parantamiseksi. Mitä museossanne on jo tehty? Entä mitä pitäisi tehdä?  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti