tiistai 29. heinäkuuta 2014

Kirkolta luoteeseen

Elina Björkqvist pohtii museovierailun onnistumisen perusteita

Museot.fi –sivusto on avautunut uudistetussa ulkoasussa. Sivusto palvelee monipuolisesti museovierailusta kiinnostunutta. Muutaman klikkauksen päässä on löydettävissä niin museon aukioloajat, lippujen hinnat, ajankohtaiset näyttelyt kuin museoiden sijainnit.  Museoita on mahdollista etsiä erilaisia hakusanoja käyttäen ja kartta havainnollistaa museon olinpaikan. Ainakin kadunnimen tarkkuudella..

Erityisesti matkailijalle hyödyllisen sivuston ja matkapuhelimen kautta paikannustoimintoa hyödyntävän sovelluksen toiminta nojaa koordinaatteihin. Sivuston uudistuksen alla sijaintikoordinaattien tarkastuksen yhteydessä törmäsimme yllättävään ongelmaan. Osalle museoista ei tuntunut löytyvän minkäänlaista osoitetta. Kuinka muualta tuleva matkaileva museovieras löytää museolle, jolla ei ole osoitetta?

Vieraalle paikkakunnalle saapuva kulttuurimatkailija etsii tietoa mahdollisista vierailukohteista todennäköisesti ensisijaisesti netin kautta. Museoiden tulisikin koostaan riippumatta huolehtia ajankohtaiset ja tarkat osoitetiedot matkailijoiden nähtäväksi. Jos ei museon omille nettisivuille niin ainakin kaupungin tai kunnan kotisivuille. Jos museon resurssit eivät riitä omien kotisivujen ylläpitämiseen, silloin matkailijoita kiinnostavien tietojen päivittäminen muitakin paikkakunnan nähtävyyksiä esittelevälle sivustolle on erityisen tärkeää. Matkailijoiden huomiosta kilpailee monta muutakin erilaista aktiviteettia ja asiakas on jo siinä vaiheessa menetetty, jos ainoat ohjeet kohteen löytämiseksi neuvovat tarkan osoitteen sijasta suuntaamaan kirkolta luoteeseen. Ajankohtaiset tiedot museon sijainnista ja sinne saapumisesta tekevät museosta tiedollisesti saavutettavan.

Museolaissa museoiden tehtäväksi määritellään kulttuuri- ja luonnonperintöä koskevan tiedon saatavuuden edistäminen. Tämän tehtävän puitteissa museoiden tulee tallentaa ja säilyttää aineellista ja visuaalista kulttuuriperintöä, harjoittaa siihen liittyvää tutkimusta, opetusta ja tiedonvälitystä sekä näyttely- ja julkaisutoimintaa. (Museolaki 887/2005). Museolaissa museoiden tehtäväksi määritelty tiedon saatavuuden edistäminen ei voi toteutua, jos tiedon äärelle ei löydä. Eivätkö kaikki museot halua ulkopaikkakunnilta tulevia kävijöitä? Riittääkö, että paikkakunnalla asuvat ja museon sijainnin tuntevat ovat jo tutustuneet näyttelyyn?

Museoiden esitteitä Visit Helsinki -infossa
Pohjoisesplanadilla  
Matkailijoita ajatellen museon olisi hyvä ylläpitää yhteistyötä paikallisen matkailutoimiston sekä hotellien kanssa. Ilmoittaa perustietojen lisäksi ajankohtaisesta toiminnasta ja mahdollisuuksien mukaan antaa myös esitteitä jakoon. Museoiden matkailijavieraat löytävät museot usein myös paikallisen ystävän tai tuttavan suosituksesta. Toisinaan paikalliseen museon viedään kädestä pitäen. Kaikilla ei kuitenkaan ole paikallista kontaktia, joten muutaman minuutin aikaa vievä tietojen päivitys matkailijat tavoittaville sivustoille mahdollistaa myös matkailijan saapumisen paikallisen kulttuuriperinnön äärelle. Matkailija itse tekee päätöksen ajankäytöstään ja mahdollisesta museovierailusta, mutta museovierailun onnistumisen lähtökohtana on, että museo edes on olemassa ajankäytön vaihtoehtona.  




Elina Björkqvist
Kirjoittaja työskentelee projektikoordinaattorina Suomen museoliitossa Museot kulttuurimatkailun kärkeen –hankkeessa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti