Elina Björkqvist pohtii museovierailun onnistumisen perusteita
Museot.fi –sivusto on avautunut uudistetussa
ulkoasussa. Sivusto palvelee monipuolisesti museovierailusta kiinnostunutta.
Muutaman klikkauksen päässä on löydettävissä niin museon aukioloajat, lippujen
hinnat, ajankohtaiset näyttelyt kuin museoiden sijainnit. Museoita on mahdollista etsiä erilaisia
hakusanoja käyttäen ja kartta havainnollistaa museon olinpaikan. Ainakin
kadunnimen tarkkuudella..
Erityisesti matkailijalle hyödyllisen sivuston ja
matkapuhelimen kautta paikannustoimintoa hyödyntävän sovelluksen toiminta nojaa
koordinaatteihin. Sivuston uudistuksen alla sijaintikoordinaattien tarkastuksen
yhteydessä törmäsimme yllättävään ongelmaan. Osalle museoista ei tuntunut
löytyvän minkäänlaista osoitetta. Kuinka muualta tuleva matkaileva museovieras
löytää museolle, jolla ei ole osoitetta?
Vieraalle paikkakunnalle saapuva kulttuurimatkailija
etsii tietoa mahdollisista vierailukohteista todennäköisesti ensisijaisesti netin
kautta. Museoiden tulisikin koostaan riippumatta huolehtia ajankohtaiset ja
tarkat osoitetiedot matkailijoiden nähtäväksi. Jos ei museon omille
nettisivuille niin ainakin kaupungin tai kunnan kotisivuille. Jos museon resurssit
eivät riitä omien kotisivujen ylläpitämiseen, silloin matkailijoita
kiinnostavien tietojen päivittäminen muitakin paikkakunnan nähtävyyksiä
esittelevälle sivustolle on erityisen tärkeää. Matkailijoiden huomiosta
kilpailee monta muutakin erilaista aktiviteettia ja asiakas on jo siinä
vaiheessa menetetty, jos ainoat ohjeet kohteen löytämiseksi neuvovat tarkan
osoitteen sijasta suuntaamaan kirkolta luoteeseen. Ajankohtaiset tiedot museon
sijainnista ja sinne saapumisesta tekevät museosta tiedollisesti saavutettavan.
Museolaissa museoiden
tehtäväksi määritellään kulttuuri- ja luonnonperintöä koskevan tiedon
saatavuuden edistäminen. Tämän tehtävän puitteissa museoiden tulee tallentaa ja
säilyttää aineellista ja visuaalista kulttuuriperintöä, harjoittaa siihen
liittyvää tutkimusta, opetusta ja tiedonvälitystä sekä näyttely- ja
julkaisutoimintaa. (Museolaki 887/2005). Museolaissa museoiden tehtäväksi määritelty
tiedon saatavuuden edistäminen ei voi toteutua, jos tiedon äärelle ei löydä. Eivätkö
kaikki museot halua ulkopaikkakunnilta tulevia kävijöitä? Riittääkö, että
paikkakunnalla asuvat ja museon sijainnin tuntevat ovat jo tutustuneet
näyttelyyn?
Museoiden esitteitä Visit Helsinki -infossa Pohjoisesplanadilla |
Matkailijoita ajatellen museon olisi hyvä
ylläpitää yhteistyötä paikallisen matkailutoimiston sekä hotellien kanssa. Ilmoittaa perustietojen lisäksi ajankohtaisesta toiminnasta ja mahdollisuuksien mukaan antaa myös esitteitä jakoon. Museoiden
matkailijavieraat löytävät museot usein myös paikallisen ystävän tai tuttavan
suosituksesta. Toisinaan paikalliseen museon viedään kädestä pitäen. Kaikilla
ei kuitenkaan ole paikallista kontaktia, joten muutaman minuutin aikaa vievä
tietojen päivitys matkailijat tavoittaville sivustoille mahdollistaa myös matkailijan
saapumisen paikallisen kulttuuriperinnön äärelle. Matkailija itse tekee
päätöksen ajankäytöstään ja mahdollisesta museovierailusta, mutta museovierailun
onnistumisen lähtökohtana on, että museo edes on olemassa ajankäytön vaihtoehtona.
Elina
Björkqvist
Kirjoittaja
työskentelee projektikoordinaattorina Suomen museoliitossa Museot
kulttuurimatkailun kärkeen –hankkeessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti