Kuvat: Tuuli Rajavuori/SML |
hittejä? Miltä 1970-luvun suosikkibändi näyttää museoituna? Tuuli Rajavuori vieraili ABBA-museossa Tukholmassa.
Ruotsalaiset osaavat viihteen. Musiikkibisneksen lisäksi osaaminen on laajennettu nyt myös museokentälle. Toukokuussa 2013 avatusta on ABBA The museumista tuli nopeasti supersuosittu turistikohde, jossa vieraili ensimmäisen vuoden aikana yli 350 000 kävijää, joista suurin osa oli ulkomaalaisia. Museo onkin nopeasti vakiintunut monen matkanjärjestäjän vakikohteeksi. Miten ruotsalaiset tekivät sen?
Lisämaksusta mukaan saa äänioppaan, josta voi kuunnella ABBA-jäsenten henkilökohtaisia kertomuksia yhtyeestä |
Museon sijainti Djurgårdenissa on toki otollinen, sillä lähes jokainen Tukholman-kävijä tuntee vieressä sijaitsevat Gröna Lundin huvipuiston, Skansenin ulkomuseon, Vasa-museon ja Junibackenin. Pelkkä hyvä sijainti ei kuitenkaan riitä. Tässä museossa panostetaan elämykseen. Aidoilla esineillä ei ehkä ole niin väliä, kun nykyajan museovieras innostuu diskomuuvien tahdissa.
Päätähtien Agnethan, Bennyn, Björnin ja Fridan lisäksi museossa esitellään myös muita henkilöitä ABBA:n menestyksen takana. Puvustaja, tuottaja, kampaaja ja muut lavan takana työskennelleet ovat saaneet oman nurkkauksensa. Samalla museon teemaa on saatu laajennettua hiukan bändin ulkopuolelle. Rankka kiertuelämä ei ehkä lopulta ollutkaan pelkkää juhlaa.
ABBA-museota ei ole brändätty ainakaan liian edulliseksi kohteeksi. Lippujen hinnat vaihtelevat hiukan maksutavan mukaan. Itse maksoin ennakkolipusta 195 kruunua eli noin 21,5 euroa. Kahden aikuisen ja korkeintaan neljän lapsen perhelippu maksaa 520 kruunua eli noin 57 euroa, mikä ainakin suomalaisittain tuntuu korkealta hinnalta. Ennakkolipun ostajat varaavat samalla myös ajankohdan,
jolloin aikoivat museoon saapua. Järjestelyllä yritetään pitää jonot kohtuullisina, sillä museon tilat eivät ole valtavat. Oman vierailuni aikaan jonoa ei ollut – sen sijaan 15 minuutin saapumismarginaali aiheutti hiukan matkastressiä, eikä mahdollista ainakaan kovin spontaaneja suunnitelmien muutoksia. Kannattaa myös huomata, että museossa voi maksaa vain pankki- ja luottokorteilla, ei käteisellä.
Näyttely päättyy museokauppaan, jonka visuaalinen ilme on samankaltainen kuin museossa. ABBA-tavaraa on myytävänä laidasta laitaan ja kauppa tuntuu käyvän. |
Tuuli Rajavuori
Kirjoittaja työskentelee Suomen museoliitossa projektikoordinaattorina ja tiedottajana
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti