Alkuperäisestä lasinegatiivista digitoitu tallenne voi tuoda esiin kokonaan uusia yksityiskohtia verrattuna aikalaisvedokseen.
Näkymä Annankadulta Bulevardin ja Annankadun risteyksestä. Vasemmalla Annankatu 14, 16, 18. Kuv. Signe Brander, v. 1908. Helsingin kaupunginmuseon kuvakokoelmat. CC BY 4.0.
Olen työskennellyt tavalla tai toisella museoiden
digitaalisten aineistojen parissa koko kymmenvuotisen museourani ajan. Vuosien
varrella olen istunut lukuisissa seminaareissa, joissa on eri näkökulmista
käsitelty muistiorganisaatioiden säilyttämiä digitaalisia aineistoja. Silti en
ole juuri kuullut puheenvuoroja, joissa olisi analysoitu tarkemmin
alkuperäisen objektin ja siitä digitoidun tallenteen välistä suhdetta.
Lyhyesti voidaan todeta, että digitoinnissa viedään
analogisessa muodossa oleva aineisto digitaaliseen muotoon. Olennainen osa
digitointia ei ole vain aineiston siirtäminen digitaaliseksi tiedostoksi johonkin
tiedostomuotoon, vaan se pitää sisällään myös metatietojen tallentamisen
digitaalisessa muodossa. Metatiedot voivat olla esimerkiksi hallinnollisia,
rakenteellisia tai kuvailevia. Metatiedot voidaan tallentaa joko tallennettavasta
tiedostosta erillään olevaan tietokantaan tai upottaa suoraan tallennettavaan
tiedostoon (esim. EXIF- ja IPTC-metatiedot kuvatiedostoissa). Tämä kaikki on varsin
ymmärrettävää, mutta tässä ei varsinaisesti problematisoida miten digitoitu
tallenne eroaa alkuperäisestä aineistosta.
Mikä siis itseasiassa on digitoitu tallenne?
Terminologisesti on tärkeää erottaa aineistot ja niitä
koskevat ilmentymät. Kun taideteos digitoidaan esimerkiksi valokuvaamalla, tämä
valokuva on vain ilmentymä alkuperäisestä taideteoksesta. Digitointi ei sinänsä
millään tavalla muokkaa alkuperäistä aineistoa, ellei oteta huomioon
mahdollisia digitointiprosessin aiheuttamia muutoksia aineistossa vaikkapa
hauraissa negatiiviaineistoissa. On tärkeää myös huomioida, että ilmentymään voi
liittyä sitä koskevia oikeuksia, jotka eivät koske alkuperäistä taideteosta.
Tällä viittaan esimerkiksi valokuvaajan oikeuksiin kuvaan teoksesta.
Digitoitu tallenne ei ole toisin sanoen alkuperäisestä
aineistoa suoraan vastaava kopio. Se voi olla itseasiassa samaan aikaan
enemmän ja vähemmän kuin alkuperäinen aineisto. Esimerkiksi esinekokoelmia
digitoidessa pystymme kyllä valokuvaamaan esineen ja tallentamaan sitä koskevat
metatiedot, mutta digitaalinen tallenne ei kuitenkaan ole koskaan sama objekti kuin
kokoelmiin tallennettu alkuperäinen esine. Vaikka digitointimenetelmät
kehittyvät esimerkiksi 3D-menetelmien käyttöönoton myötä, myös 3D-tulostettu
esine on aina vain reproduktio alkuperäisestä aineistosta. Esineen fyysinen
olemus jää siten väistämättä vähintään jossain määrin tavoittamatta
digitaalisessa tallenteessa. Toisaalta samaan aikaan digitaalinen tallenne voi
mahdollistaa sen tarkastelun aivan uudella tavalla. Esimerkiksi lasinegatiivista
digitoitu tallenne voi paljastaa sellaisia yksityiskohtia, jotka eivät kuvausaikaisilla
vedostamismenetelmillä tulleet esiin.
Metatietojen osalta fyysinen kokoelmahallinta joutui aiemmin
nojautumaan esimerkiksi kortistoihin ja aineistojen järjestämiseen aiheen mukaan.
Museoiden kuvakokoelmissa on ollut tapana järjestää aineistot aiheen tai
kuvauspaikan perusteella, jolloin fyysinen tallenne on voitu sijoittaa vain
yhteen paikkaan. Tämä käytäntö kuitenkin aiheutti lukuisia ongelmia, kun
käytännössä vain kuva-arkistosta vastaava tutkija saattoi muistiinsa nojautuen
tietää missä kaikissa paikoissa saattaisi olla jonkun tiedonhaun kannalta
relevantteja aineistoja. Jos esimerkiksi vapun viettoa Esplanadilla kuvaava
valokuva on täytynyt sijoittaa jonnekin, se on voitu sijoittaa esimerkiksi juhlapäivän
(vappu), sijainnin (Esplanadi), alkoholijuomien käytön yms. perusteella eri fyysisiin
sijainteihin kuva-arkistossa. Lisäksi aiheen perusteella järjestäminen rikkoo
aina aineistojen provenienssin: yhteen hankintakokonaisuuteen liittyvät
valokuvat on siirretty eri paikkoihin aiheen tai jopa kuvatyypin (esimerkiksi
negatiivit ja vedokset eri paikoissa) perusteella.
Relaatiotietokannoissa sen sijaan informaatio voi sijaita
missä tahansa paikassa tietokannassa eikä sen sijainnilla ole sen näkökulmasta mitään
merkitystä. Jos aineisto on kuvailtu mahdollisimman kattavasti eri näkökulmista
Museoiden luettelointiohjeen mukaisesti, informaatio on aina haettavissa
tietokannasta käyttöliittymän mahdollistamien hakutoimintojen rajoissa. Kun
informaatio on hallittavissa tehokkaasti digitaalisessa muodossa, ei ole
vastaavaa tarvetta esimerkiksi rikkoa aineistojen provenienssia enemmän tai
vähemmän keinotekoisen aiheenmukaisen luokituksen perusteella.
Tiivistettynä: digitaalinen tallenne ei koskaan vastaa
suoraan alkuperäistä aineistoa. Paradoksaalisesti samaan aikaan se voi olla
jotain enemmän tai vähemmän kuin alkuperäinen aineisto. Se voi mahdollistaa esimerkiksi
uusia käyttö- ja muokkaustapoja, mutta samaan aikaan se ei suoraan korvaa
kokemusta alkuperäisestä aineistosta.
Esimerkkinä Mariya
Takeuchin Variety LP-levy
Alun perin vuonna 1984 vain Japanissa julkaistua Mariya
Takeuchin (竹内 まりや) Variety LP-levyltä löytyvää ”Plastic Love”-kappaletta on kuunneltu
tällä hetkellä Youtubessa noin nelisenkymmentä miljoonaa kertaa. Yllättävään
suosioon noussut kappale on mitä ilmeisimmin digitoitu alkuperäiseltä
vinyylilevyltä digitaaliseen muotoon ja siirretty Youtubeen käyttäjien kuunneltavaksi.
Onko siis niin, että digitaalisen tallenteen kuunteleminen Youtubesta vastaisi
suoraan vastaavan esityksen kuuntelemista alkuperäiseltä vinyylilevyltä?
Ensimmäiseksi on huomattava, että analogiseen tallenteen
kuuntelu edellyttää aina sen saatavilla oloa tavalla tai toisella fyysisessä
muodossa. Digitaalisessa muodossa oleva informaatio on sen sijaan aina teknisestä
näkökulmasta monistettavissa rajattomasti. Informaationäkökulmasta on toisin
sanoen yhdentekevää mistä aineisto on alun perin peräisin: kappale voidaan
kuunnella missä ja milloin vain. Toiseksi ainoastaan vinyylilevyn sisältämä
musiikki ja jokunen siitä otettu valokuva on siirretty digitaaliseen muotoon. Tällöin
vinyylilevyn fyysinen olemus esineenä jää täysin kokematta. Musiikkihistoriallisesti
näkökulma alkuperäiseen aineistoon voi hämärtyä, jos ei tarkastele itse
esinettä tai vaikkapa ota huomioon julkaisuhetken tapoja levittää musiikkia
tietyssä formaatissa. Tässä tapauksessa siten digitointi on tarkoittanut
lähinnä ainoastaan sen sisältämän musiikin siirtämistä digitaaliseen muotoon:
kaikki muu esineellisyyteen viittaava on nähty siinä suhteessa toissijaiseksi.
Henkilökohtaisella tasolla suhtaudun jossain määrin kaksijakoisesti
digitalisaatioon kaiken toiminnan läpäisevänä ilmiön. Toisaalta vaikkapa
informaation saatavuuden näkökulmasta viime vuosikymmenten kehitys on ollut valtavan
hieno asia. Yhtäältä samaan aikaan en usko digitaalisuuden korvaavan suoraan asiakkaan
kokemusta fyysisestä objektista. Museokentällä ei digitalisaatiota tulisikaan
tarkastella vain teknisenä tai muulla tavoin ulkoa annettuna deterministisenä
prosessina, jossa ei avata tarkemmin mitä kokoelmien digitointi tai laajemmin
digitalisaatio koko yhteiskunnan läpäisevänä muutoksena merkitsevät. Olisi
siinä suhteessa tärkeää löytää kriittisiä ja analyyttisiä näkökulmia, jotka
välttävät mustavalkoisen yksipuolisen ”digin puolesta tai digiä vastaan”-vastakkainasettelun.
Sampsa Heinonen
Kirjoittaja toimii Kookos-kokoelmahallinnan
palvelupäällikkönä Suomen museoliitossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti