torstai 12. syyskuuta 2013

Museologiaa ja muuta opiskelua

Leena Tokila kertoo museologian opinnoista Suomessa, Brasiliassa ja Intiassa.

Viikko sitten alkoi Museoliiton museologian perusopintojen Verso 2 -kurssi. Innostusta oli ilmassa, aivan kuten muillakin koulua ja opiskelua aloittavilla syksyisin. Eri puolilta Suomea saapuneet opiskelijat työskentelevät monenlaisissa museoammateissa ja haluavat kehittää itseään ja osaamistaan lisää. Heistä suurin osa viettänyt jo viime kevään museologian parissa. Nyt nämä aikuisopiskelijat suorittavat museologian perusopinnot loppuun töiden ohella jouluun mennessä.

Museologia on suosittu oppiaine yliopistoissa. Museoammatissa ja Museoliiton jäsenmuseoissa jo toimiville vaihtoehtona on opiskella museologian perusopinnot (25 opintopistettä) Museoliiton toteuttamalla monimuotokurssilla vuoden aikana. Opinnoista on hyötyä, sillä museoasetus edellyttää museologian perusopintoja museonjohtajiksi hakeutuvilta.

Elokuussa tutustuin brasilialaiseen museologian opiskeluun osallistuessani Rio de Janeirossa järjestettyyn kansainvälisen museoneuvoston (ICOM) yleiskokoukseen. Museologian opetuksella ja opiskelulla on pitkät perinteet Brasiliassa ja laki edellyttää museoammattilaisilta koulutusta, johon sisältyy myös museologiaa. Nykyisin yliopistot tarjoavat useita museologian ohjelmia tutkinnon suorittaneille ja museologiasta on mahdollista suorittaa myös maisterin tai tohtorin tutkinto. Museologian kurssien sisällöstä ja koordinoinnista vastaa museologian kouluttajien ja professorien verkosto.

Yhteistyö ja yhdessä tekeminen on havaittu tulokselliseksi pienemmissä ja suuremmissa ympyröissä. Brasilialaiset tekevät yhteistyötä intialaisten museoammattilaisten kanssa esimerkiksi jälkikolonialistisen museologian kysymyksissä.

Toimivaa yhteistyötä ja yhteistyöhalukkuutta on tarvittu myös British Museumin ja intialaisten museoalan toimijoiden kuuden viikon koulutuksen toteuttamisessa. Ensimmäiset kaksi viikkoa opiskellaan New Delhissä, kaksi viikkoa Britanniassa ja viimeiset kaksi viikkoa jälleen Intiassa. Intialaiskollegat pitävät brittiläistä ja amerikkalaista museologian koulutusta hyvänä, vaikka museoalan toimintaympäristö ja tilanne eroavat huomattavasti intialaisesta. Intialaisille museoammattilaisille tarkoitetussa koulutuksessa onkin korostettu erityisesti kansallisen museoalan toimintaympäristön merkitystä koulutuksen sisältöjen suunnittelussa. Intialaisilla kollegoilla oli hyviä kokemuksia jaettavaksi yhteistyöstä British Museumin kanssa ja toiveena on jatkaa koulutusta edelleen. 

Intialais-brittiläisen yhteistyökoulutuksen pedagoginen malli voisi olla kokeilun arvoinen myös meillä. Suomalaisen koulutuksen ja kansainvälisen näkökulman yhdistämistä on kokeiltu myös museologian opiskelussa. Esimerkkinä voisivat olla vaikka ne tyytyväiset museoammattilaiset, jotka ovat suorittaneet museologian perusopintoihin sisältyvän lyhyen harjoittelun ulkomaisessa museossa.

Leena Tokila
Kirjoittaja on Suomen museoliiton koulutuspäällikkö


PS. Museologiasta löytyy lisätietoa esimerkiksi Jyväskylän yliopiston sivuilta: https://www.jyu.fi/hum/laitokset/taiku/opiskelu/museologia/esittely

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti